tag:blogger.com,1999:blog-90266780188227263822024-03-06T01:45:06.294+08:00Anak Muda Sabah Unggulsalam unggul daripada Anak Muda Sabah Unggulanakmudasabahunggul.blogspot.comhttp://www.blogger.com/profile/02957111342837318942noreply@blogger.comBlogger99125tag:blogger.com,1999:blog-9026678018822726382.post-73369224241077203352012-06-03T14:57:00.000+08:002012-06-03T14:57:08.242+08:00<b>Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) menyiasat Pendatang Asing Tanpa Izin Di Sabah – antara polimik dan realiti</b>
Rakyat Sabah berasa lega akhirnya kerajaan bersetuju menubuhkan RCI bagi menyiasat pendatang asing tanpa izin di Sabah. Perkara ini sejak sekian lama diminta oleh rakyat dan pemimpin Sabah. Bukan apa, PATI di Sabah ni semakin tahun semakin ramai, mereka membina rumah dan ‘perkampungan’ di sini.
Ada banyak sebab kenapa isu PATI ini perlu diselesaikan secepat mungkin. Daripada masalah sosial, peluang ekonomi penduduk tempatan hingga kepada kemakmuran rakyat Sabah sendiri. Kalau kita lihat, PATI ini mendominasi ‘jalan2’ di Sabah, mereka menjual rokok secara haram, menjual ikan di tepi jalan, melakukan banyak jenayah lagi.
Setahu saya, ada dikalangan mereka ini yang menjadi kaya-raya, memiliki kereta mewah, rumah banglo dan duit yang banyak. Macam mana mereka mendapat harta sebanyak itu?
Jalan di sekitar Pasar Filipin di Kota Kinabalu memang dimonopoli mereka, menjual rokok dan bermacam lagi aktiviti dilakukan mereka. Sampaikan rasa takut pula melihat ‘kekuatan mereka’. Begitu juga dibanyak tempat di Sabah, mereka seakan-akan menguasai kota/Bandar/kawasan tersebut, selain KK, Tawau, Sandakan, LD, Kinarut di Papar dan beberapa tempat lagi.
Banyak juga masalah sosial yang melibatkan mereka, mencuri, bergaduh, minum arak dan merogol. Sebenarnya ada juga anak tempatan melakukan masalah sosial, tapi fokus saya di sini ialah berkenaan PATI. Hingga anak tempatan sendiri merasa takut akan kewujudan mereka, ini sesuatu yang tidak betul dan harus diselesaikan.
Di sudut lain, ada juga pihak yang melabel isu ni dalam konteks politik, kononnya PATI membawa kemenangan kepada sesetengah parti politik ketika PRU, saya yakin isu ni hanya mengelirukan masyarakat Sabah dan saya juga melihat isu besar bukanlah isu PRU tetapi isu sebenar ialah apa yang saya nyatakan di atas, ekonomi, sosial dan kemakmuran negeri Sabah. Namun jika benar wujud konspirasi2 tertentu, RCI perlu murnikannya, siasat siapa sahaja demi kebenaran.
Walauapapun isu dan tanggapannya, saya juga menharapkan agar RCI ini mampu menyelesaikan masalah yang membelengu rakyat Sabah sejak sekian lama. Harapan anak muda Sabah kpd RCI ini, Jawatankuasa dibentuk segera, ahli jawatankuasa benar2 layak dan mempunyai pengalaman luas ttg isu PATI di Sabah, percepatkan keputusan dan tindakan, jadikan Sabah sebuah negeri damai tanpa PATI, xda org asing jual rokok di tepi jalan, menjaja ikan, mengemis di jalanan. Saya optimis, byk perkara dan isu mampu diselesaikan dgn tindakan berkesan drp RCI ini kelak.anakmudasabahunggul.blogspot.comhttp://www.blogger.com/profile/02957111342837318942noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-9026678018822726382.post-9191577483308029942011-10-25T16:54:00.002+08:002011-10-25T17:34:46.099+08:00S.K. Ulu Lubai Limbang Sarawak - Idol Sekolah2 Pedalaman dan ElitSaya berpeluang berkunjung ke S.K. Ulu Lubai, sekolah berprestasi tinggi, sekolah yang terletak di tengah2 belantara yang mempunyai budaya sekolah unggul dan bertaraf dunia. S.K. Ulu Lubai telah menempelak tanggapan ramai pihak bahawa sekolah luar bandar tidak dan tidak akan berjaya. Banyak pihak terutamanya sekolah pedalaman bergelut utk keluar drp prestasi sekolah yang amat tidak cemerlang, nah! S.K. Ulu Lubai contoh terbaik utk diikuti. Apa yang membuatkan S.K. Ulu Lubai cemerlang? mari kita susuri bersama.<br /><br />S.K. Ulu Lubai terletak jauh di pedalaman. Dihubungkan dengan jalan balak yang hanya boleh dilalui oleh kereta pacuan 4 roda enjin berkuasa tinggi dan pemandu yg mempunyai kemahiran memandu yang baik, jalannya yg berbukit dan licin terutamanya waktu hujan. walaupun terletak jauh, namun atas kecemerlangannya, begitu ramai orang datang melawat utk melihat sendiri bagaimana budaya sekolah yg diamalkan mereka.<br /><br />Apa yg saya kagum dgn SK Ulu Lubai (SKUL) ada beberapa perkara. PERTAMA pencapaian akademik (UPSR) 100% sejak beberapa tahun dan menjadi sekolah rendah nombor 1 di Malaysia dr segi pencapaian akademik. KEDUA pelajar2nya bertutur dalam bahasa Inggeris sesama mereka bahkan sesama keluarga mereka (rata2 mereka tinggal di Rumah Panjang berdekatan sekolah). Bayangkan suatu ketika rata2 pelajar yg tidak mampu bertutur dlm bahasa Malaysia, kini bukan sahaja mampu bertutur BM dengan baik, malah juga mampu bertutur bahasa Inggeris dengan baik. Tidak hairanlah keputusan bahasa Inggeris mencatatkan 100% sejak mereka mengamalkan budaya English Language In School(ELIS). Ketika mula2 memperkenalkan ELIS, pelajar2 sgt kekok, apatidaknya, BM pun masih tersangkut2. Tapi berkat kesungguhan semua pihak, dengan strategi yg sgt berkesan, bermula dgn bercakap BI sepatah dan sambung dgn BM, akhirnya pelajar2nya kini tidak akan melayan jika ada pelawat yg berkomunikasi dlm BM dengan mereka, mereka sgt mesra jika pelawat bertutur BI dengan mereka. Mungkin lain bunyinya tapi budaya mereka akan membuatkan kita berfikir utk berfikir dan bertindak spt mereka. KETIGA kepimpinan murid2 yg diterapkan amat saya cemburui. Murid2 seawal usia 12 tahun ke bawah mampu menguruskan bermacam2 perkara, bangun pagi dan pergi ke sekolah seawal 5.30am, membersihkan kawasan sekolah termasuk bilik darjah dan tandas. Menguruskan perhimpunan sendiri dan bermacam2 majlis murid2 aturkan, dr segi pengacaraan hingga persembahan, keupayaan mereka memimpin sgt mengagumkan, murid2 ini selalunya balik ke rumah pada jam 11pm. Memang budaya yg holistik. bukan setakat itu saja KEEMPAT walaupun kemudahan sukan yg sgt daif, SK Ulu Lubai mampu melahirkan atlit bertaraf negeri bahkan kebangsaan. Tempat lompat jauh yg terletak di antara bangunan kelas dan beberapa peralatan sukan yg ketinggalan tidak memberi hlgn kpd murid2nya utk cemerlang dlm sukan. Sungguh mengagumkan.<br /><br />Bagaimana mereka melakukannya? semua ini tidak datang bergolek, ia memerlukan kesungguhan dan pengorbanan drp pihak Guru Besar, guru2, murid2 dan para ibubapa mereka yg sgt memberi kerjasama padu kpd sekolah. Cara pihak sekolah bertungkus lumus utk menjadikan murid2 pandai membaca dan mengira hingga menjadikan SK Ulu Lubai sekolah no. 1 di Malaysia dan mendapat anugerah hingga ke peringkat antarabangsa (UNESCO). Siapa sangka sekolah di belantara memecah tradisi menjadi sekolah unggul bertaraf antarabangsa hasil kerja yg luar biasa dan kesabaran serta kesungguhan mereka. Idea unik dan berkualiti drp Guru Besar sgt membantu SK Ulu Lubai, dengan memperkenalkan beberapa pendekatan khusus utk membantu murid pandai membaca (bacaan/bunyi mengikut suku kata) dan menghafal sifir (bacaan sifir) membuatkan pelajar faham dan hasilnya mereka cemerlang dlm pelajaran. Dlm sudut kepimpinan juga mereka mendahului sekolah yg lain. Guru2 hanya melihat shj, murid2 yg melakukan semua kerja. Mereka menguasai bukan shj bidang akademik tp juga sukan, akhlak, kepimpinan dan lainnya, inilah rahsia SK Ulu Lubai menjadi Sekolah belantara bertaraf DUNIA.anakmudasabahunggul.blogspot.comhttp://www.blogger.com/profile/02957111342837318942noreply@blogger.com4tag:blogger.com,1999:blog-9026678018822726382.post-10382623268826443462011-10-18T13:33:00.001+08:002011-10-18T13:33:58.127+08:00Nantikan idea saya x lama lagianakmudasabahunggul.blogspot.comhttp://www.blogger.com/profile/02957111342837318942noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-9026678018822726382.post-16552836607508805772011-04-08T09:21:00.000+08:002011-04-08T09:23:48.654+08:00PRN Sarawak ke-10 milik kerajaan semasaDemam pilihanraya negeri (PRN) Sarawak kali ke-10 semakin membara dan rancak. Proses penamaan calon menampakkan proses demokrasi yang matang dan subur serta mencatat sejarah dengan bilangan calon teramai dengan kesemua 71 kerusi ada pertandingan ditambah dengan bilangan calon bebas sebanyak 41 orang. BN, PKR, SNAP, DAP, PCM, PAS dan calon-calon bebas akan bertanding merebut 71 kerusi DUN Sarawak.<br /><br /><strong>Politik Persaudaraan</strong><br />Apa yang paling menarik dilihat pada PRN Sarawak ke-10 bahkan sebelum-sebelum ini, calon-calon yang bertembung di satu-satu kerusi adalah daripada kalangan mereka yang ada hubungan kekeluargaan. Sepupu vs sepupu, anak vs ibu, saudara vs saudara. Perkara ini sebenarnya telah wujud sejak sekian lama di Sarawak. Ini menampakkan politik persaudaraan wujud di Sarawak. Dengan suasana proses penamaan calon dan kempen berlangsung penuh ceria dan aman, politik persaudaraan ini akan member kebaikan total kepada semua calon. Pertembungan persaudaraan yang berlaku di banyak kerusi DUN Sarawak kali ini akan menyaksikan apa juga yang terjadi sebelum, semasa dan selepas PRN nanti, hubungan politik akan terus baik dan ikhlas.<br /><br /><em>Demokrasi Segar</em><br />Ramai calon muda yang ditampilkan pada PRN Sarawak kali ini. Paling menarik perhatian, calon muda berusia 24 tahun yang bertanding atas tiket bebas. Beberapa calon muda juga tampil dalam usia 20-an, 30-an dan 40-an yang terdiri daripada pelbagai latar belakang yang jelas menampakkan demokrasi segar dan subur di Malaysia, sesiapa sahaja yang ingin bertanding boleh melakukannya tanpa sekatan.<br /><br />Apa yang terpenting dalam semua pilihanraya ialah siapa akan menang? Bagaimana caranya untuk menang?<br /><br /><em>Calon Tempatan Pilihan Pengundi</em><br />Trend pengundi di Sarawak menampakkan kecenderungan memilih calon tempatan yang sering ditemui dan mesra rakyat. Seorang calon itu juga harus memiliki peribadi yang baik dan akhlak yang unggul.<br />Individu Menjadi Pilihan bukannya Parti<br />Sejak tsunami politik 2008, pengundi sekarang lebih cenderung memilih individu/calon berbanding parti. Jika parti meletakkan calon yang baik, pasti akan menang.<br /><br /><em>Kekuatan Parti-Parti Dalam PRN Sarawak ke-10</em><br />Tidak sampai separuh daripada 71 kerusi melibatkan 1 vs 1. Rundingan parti-parti lawan yang gagal menyaksikan pertembungan 3 penjuru dibanyak kawasan malah juga 4 hingga 6 penjuru. Sudah pasti pecahan undi akan lebih ketara. Jika diamati, BN menonjolkan calon-calon yang lebih menampakkan ketokohan. Gandingan muka baru dan lama sememangnya akan menyaksikan mereka sekali lagi mampu menguasai kerajaan. Dipihak lawan pula, walaupun DAP sebelum ini lebih menonjol dengan penguasaan tertinggi berbanding dengan lainnya, namun mereka meletakkan calon hanya di 15 kerusi. PKR tampak ingin menjadi ketua kepada parti lawan dengan meletakkan 49 calon, PAS 5, manakala SNAP 26, PCM 5 dan bebas 41 calon. Kekuatan parti dan calon tampak dimiliki oleh BN dan parti lawan juga mampu mencipta kejutan dibebarapa kerusi khususnya kawasan majority kaum Cina. Walaupun BN tampak akan sekali lagi memerintah, namun mereka perlu melihat kepada masa hadapan. Parti lawan semestinya akan memperbaiki segala kesilapan dan juga akan tampil para pemimpin dikalangan mereka yang menampakkan ketokohan untuk memimpin Sarawak suatu hari nanti. BN ternyata tidak harus selesa dengan factor persaudaraan yang dimiliki mereka. Mereka harus kerja kuat dan terus memperbaiki parti dan ahli parti kearah yang lebih baik. Ahli parti sendiri harus dididik dengan konsep yang baik, akhlak yang unggul, budi yang luhur. Ilmu agama harus didekati dan diaplikasi, buang segala factor negative. Harus kuasai segala bidang, agama, akademik, kepimpinan dan pemerintahan. InsyaAllah, BN akan dapat memerintah sampai bila-bila. Parti lawan juga harus melihat kepada kelompangan. Perkara paling jelas ialah mereka tidak mampu menyatukan parti-parti lawan menjadi satu. SNAP dan PCM tidak dibawa berbincang dengan baik. Penting juga untuk mereka mencari pemimpin yang jelas ketokohannya agar para pengundi tidak khuatir untuk memilih mereka.anakmudasabahunggul.blogspot.comhttp://www.blogger.com/profile/02957111342837318942noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-9026678018822726382.post-84944160184133076552011-02-13T08:36:00.001+08:002011-02-13T08:36:40.831+08:00Kemenangan Rakyat dan Pengajaran MesirTuntutan rakyat Mesir supaya Presiden Mubarak berundur akhirnya menjadi realiti. Seluruh rakyat Mesir meraikannya. Semua Bandar utama Mesir yang mulanya riuh rendah dengan suara lantang menentang kerajaan Mubarak kini bertukar sorakan kemenangan. Walaupun dengan konsisten hanya akan meletakkan jawatan selepas September 2011, namun dengan kuasa rakyat akhirnya Mubarak senyap-senyap meninggalkan Mesir dan mengumumkan peletakan jawatannya selepas 3 dekad menerajui Mesir.<br /><br />Apa yang berlaku di Mesir sebenarnya bertitik tolak dengan kebangkitan rakyat di Negara-negara seperti Thailand, Ivory Cost dan akhirnya dikuatkan dengan kelantangan kuasa rakyat di Tunisi yang kini melarat hingga ke Italy,Perancis, Jordan, Haiti, Bahrain, Algeria dan sebagainya.<br /><br />Sememangnya kuasa rakyatlah yang layak menentukan siapa pemimpin yang sepatutnya menerajui Negara. Berdasarkan demokrasi, pilihanraya menentukan pemimpin dan pemerintah. Tidak boleh disangkal setiap Negara di dunia akan mengalami proses pergolakan dalaman. Demonstrasi, rusuhan, perhimpunan jalanan menjadi trend kini untuk menyatakan sesuatu. Namun wujud juga sekumpulan yang mengamalkan cara aman, mesyuarat untuk menyatakan signal kepada pemerintah. <br /><br />Namun persoalannya, cara manakah yang berkesan? Demonstrasi atau mesyuarah? Apa yang pasti demonstrasi tampak lebih berkesan mendapatkan hak atau lebih dari itu. Cara mesyuarah tidak menampakkan hasil yang konkrit.<br /><br />Pergolakan besar yang berlaku kini sangat dipengaruhi oleh perubahan persekitaran dan politik semasa. Bermula dengan tumbangnya Takhsin yang hingga kini sering sahaja wujud rusuhan berantai daripada kumpulan merah dan kuning yang sering bertukar tempat menguasai jalan di Bangkok. Bilangan nyawa melayang sangat banyak dan kerugian sangat besar hinggakan sampai sekarang masyarakat dunia khuatir pergi ke Thailand kerana ketidakstabilan politik ditambah keadaan yang tidak menentu di selatan Negara tersebut serta pertikaian dengan Kemboja. Begitu juga halnya dengan Negara yang mengalami pergolakan. Haiti misalnya, sudahlah baru sahaja mengalami bencana alam yang dasyat, pergolakan sangat menghimpit mereka. Ibarat sudah jatuh ditimpa tangga.<br /><br />Di mesir, pergolakan yang mengambil masa 18 hari telah mengorbankan lebih 300 nyawa dan menyebabkan kerugian jutaan malahan billion dolar amerika. Namun kepuasan dan kegembiraan nyata mengatasi segalanya. Walaupun yang pasti, belum tentu rakyat Mesir akan menerima pemerintah baru yang diinginkan mereka. Mungkin sahaja protes tersebut juga aka nada kesinambungannya. <br /><br />Pada pengamatan kita, situasi ini berbeza-beza. Ada yang berulang dan ada yang berlangsung sempurna. Sekali lagi di Thailand, protes berlarutan hingga kini hingga menimbulkan ketegangan. Kini baju merah pula hendak menampakkan pengaruh mereka. Sudah tentu kerajaan Abhisit tidak senang duduk. Ada juga pergolakan yang berlangsung sempurna. Nepal misalnya, protes rakyat Berjaya memedamkan terus kisah silam yang perit.<br /><br />Kini, protes sudah melarat dan berjangkit terutamanya di Asia Barat dan Tanah Arab. Negara mana menjadi mangsa selepas ini? Bahrain, Algeria, Jordan, atau mungkin Iran juga mengalami revolusi yang sama. Atau mungkin akan melarat hingga ke Asia Tenggara?<br /><br />Persoalannya adakah perkara yang sama seharusnya berlaku di Malaysia? Adakah protes rakyat kecilan-kecilan yang berlaku di Malaysia akan bertukar dalam skala besar? Relevankah perkara tersebut terjadi di Malaysia? Apa yang pasti kerajaan harus berlaku adil dan terus menunjukkan komitmen kepada rakyat yang member mandat kepada mereka. Juga tidak mustahil apa yang berlaku di Mesir akan berlaku di Malaysia Negara yang kita cintai. Kepada pemerintah, keadilan, kesaksamaan dan ketelusan rakyat tuntut. Kepada rakyat, jadikan peristiwa di Mesir sebagai pengajaran dan bersikap rasionallah dalam melakukan sesuatu perkara lebih-lebih lagi perkara yang melibatkan kedaulatan dan keamanan Negara.anakmudasabahunggul.blogspot.comhttp://www.blogger.com/profile/02957111342837318942noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-9026678018822726382.post-39686191245687995762011-01-11T18:12:00.001+08:002011-01-11T18:13:48.056+08:00Pembangunan dan Kesejahteraan Papar , Tindakan Segera Perlu!Daerah Papar yang terletak berdekatan dengan Bandaraya Kota Kinabalu dilihat jauh ketinggalan dari sudut pembangunan fizikal mahupun bukan fizikal. Jika diikutkan logiknya, pembangunan di dearah ini perlu selari dengan kepesatan Bandaraya KK, namun apa yang dapat dilihat, pembangunan dan kepesatan jauh ketinggalan. Jika dibandingkan dengan daerah berhampiran seperti Putatan, Papar sangat dahagakan pembangunan segera. Tidak dapat dinafikan kepesatan Putatan sangat cepat. Dengan berdirinya bangunan pencakar langit begitu mengagumkan. Dilihat dari sudut lain seperti pendidikan, ekonomi, kesihatan dan sebagainya juga sangat perlu dicontohi.<br /><br />Apa yang dilihat di Papar, banyak pembangunan lambat siap, terbantut dan terbengkalai. Pertamanya pembangunan pendidikan di daerah Papar. Beberapa rancangan pembinaan Sekolah-Sekolah di Papar sedikit mengecewakan. Sekolah Menengah Kebangsaan Beringis yang diwar-warkan hanya tinggal nama hanya disebabkan isu terpencil. Sekolah Menengah Kebangsaan Pengalat yang dilihat sudah didirikan beberapa ‘tiang’ juga lambat pembangunannya. Setahu saya, sejak sekian lama seperti belum ada tambahan ‘tiang’ di tapak pembinaan Sekolah tersebut sedangkan penduduk sekitar sangat memerlukan Sekolah Menengah tersebut. Ini kerana, hanya terdapat 3 buah sekolah yang terdapat di sekitar utara daerah Papar iaitu SMK Kinarut, SMKA Tun Mustapa dan MRSM KK. SMKA Tun Mustapa merupakan sekolah berasrama penuh yang sudah pasti menjadi rebutan pelajar seluruh Sabah dan mengecilkan peluang pelajar tidak cemerlang ,melanjutkan pelajaran di sekolah tersebut. Apatah lagi MRSM yang hanya mengambil pelajar yang cemerlang sahaja. Apa jadi dengan pelajar kurang Berjaya, mereka terpaksa berkumpul di SMK Kinarut yang begitu padat pelajarnya dan sedikit ke Sekolah berdekatan daerah Papar. Mungkin di sekitar daerah Papar tidak begitu merasainya kerana terdapat banyak sekolah menengah di sana seperti SMK Majakir, SMK Takis, SMK Benoni, SMK St Mery, SMK St Joseph dan sebagainya namun bilangan sekolah menengah ini belum cukup menampung bilangan pelajar yang semakin ramai di daerah Papar. Kesannya amat besar kepada perkembangan pendidikan itu sendiri. Bayangkan sebuah sekolah yang padat dengan pelajar, sudah pasti pihak sekolah terpaksa menempatkan bilangan pelajar yang ramai di sebuah kelas. Ini akan menjejaskan system pengajaran dan pembelajaran di kelas. Guru tidak mempu memberikan perhatian terbaik disebabkan bilangan pelajar yang ramai, apatah lagi pelajar yang terpaksa bertarung dengan suasana bising yang mungkin berlaku di kelas tersebut. Berdasarkan kajian, sememangnya perkara ini menyebabkan prestasi pelajar di Sabah belum menampakkan kejayaan. Pihak berkenaan perlu melihat perkara ini dengan serius untuk memertabatkan pendidikan di Papar khasnya dan di Sabah amnya. <br /><br />Begitu juga dengan soal kesihatan. Kita sedia maklum terdapat sebuah hospital di daerah Papar. Namun apa yang mungkin boleh dipertikaikan, tahap kecekapannya kurang berkualiti. Sebagai contoh, pada bulan Ramadhan lalu, ayah saya ditahan di Hospital Papar. Apa yang mengecewakan, sistemnya yang kurang berkualiti, dengan bilangan Doktor yang sedikit yang hanya mengharapkan kepada Jururawat telah menyebabkan penyakit ayah saya semakin tidak baik. Ayah saya yang kurang selesa di sana terpaksa kami pindahkan ke sebuah hospital swasta. Apa yang berlaku, ayah saya dijangkiti Hipetisis dan berlebihan ubat Paracetamol yang dipercayai kesannya diperolehi di Hospital Papar. Selepas itu, oleh kerana perbelanjaan yang tinggi, ayah saya terpaksa kami pindahkan ke Hospital Queen Elizeberth. Di sana barulah ayah saya sihat dan pihak Hospital mendakwa, pihak Hospital Papar mungkin menyebabkan penyakit ayah saya bertambah teruk. Alhamdulillah ayah saya sihat selepas mendapat rawatan. Apa yang perlu kita lihat, kekurangan Doktor di daerah Papar di wad sangat perlu diubah dan mengikut sepertimana system yang digunapakai di Hospital Queen Elizeberth kerana kesihatan adalah penting kepada kita semua. Begitu juga dengan kewujudan beberapa klinik kesihatan seperti di Kinarut, sistemnya jauh lebih buruk. Saya sering mendapatkan rawatan di sana dan mendapati ramai orang pulang hampa tanpa menunggu giliran juga kerana factor kekurangan tenaga pegawai perubatan. Pihak berwajib sekali lagi dituntut untuk mengubah keadaan ini. Kebetulan Timbalan Menteri Kesihatan Malaysia merupakan ahli Parlimen Papar, beliau harus memberi keutamaan kepada perkara ini. Satu lagi perkara yang perlu ada di Papar dalam soal kesihatan, pihak berwajib perlu menyediakan Klinik 1Malaysia seperti mana yang wujud di tempat-tempat lain.<br /><br />Soal lainnya seperti peluang pekerjaan, soal keusahawanan dan lain-lain juga perlu difikirkan bersama. Mungkin disebabkan kurangnya pembangunan, juga kurangnya peluang pekerjaan di daerah ini. Apatah lagi soal pembangunan belia, kita sangat dahagakannya. Ayuh para belia Papar, kita mesti jadi peneraju kepada kejayaan daerah kita yang tercinta ini. Persatuan Anak Muda Papar (PAMP) yang sedang rancak dirancang dan diatur akan menjadi platform kepada kita untuk bersama-sama berganding bahu.<br /> Hidup Papar! Hidup PAMP!anakmudasabahunggul.blogspot.comhttp://www.blogger.com/profile/02957111342837318942noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-9026678018822726382.post-5646590244058052532010-12-14T08:34:00.001+08:002010-12-14T08:36:39.628+08:00Pendidikan di Sabah(kertas kerja ini saya bentangkan dihadapan Y.A.B Timbalan Perdana Menteri merangkap menteri pelajaran pada Jun 2009. Turut hadir beberapa menteri cabinet, Ketua Pengarah Pelajaran, Ketua Polis Negara, beberapa CEO Syarikat, NGO dan para pimpinan mahasiswa kebangsaan)<br /><br />PEMERKASAAN MUTU DAN KUALITI PENDIDIKAN SEKOLAH-SEKOLAH LUAR BANDAR, NEGERI SABAH<br /><br /><br />ABSTRAK<br /><br /><br />Kertas kerja ini bertujuan membincangkan cabaran yang dihadapi dan langkah-langkah ke arah pemerkasaan mutu dan kualiti pendidikan sekolah-sekolah luar bandar di negeri Sabah. Penentuan kategori luar bandar dibuat berdasarkan kedudukan geografi dan kawasan pembangunan atau perbandaran Negeri Sabah yang mana ia terbahagi kepada empat kategori iaitu Pulau, Pesisir laut dan sungai, Pergunungan dan Pedalaman Dalam. Dapatan kajian menunjukkan, sehingga Januari 2008 terdapat 1,271 buah sekolah di negeri Sabah. Daripada jumlah tersebut, sebanyak 1,002 buah daripadanya merupakan sekolah luar bandar masing-masing 882 sekolah rendah dan 120 sekolah menengah. Sejumlah 497 buah sekolah dikategorikan sebagai Sekolah Kurang Murid (SKM). Berdasarkan penyelidikan dan tinjauan Pusat Kajian Pendidikan Luar Bandar (PKPLB), terdapat beberapa cabaran yang dihadapi oleh sekolah-sekolah luar Bandar yang merangkumi aspek profesionalisme guru dan pengurusan sekolah, penempatan guru terlatih, infrastruktur dan kemudahan asas sekolah, dan tahap literasi dan kemiskinan dalam kalangan murid luar bandar juga dilihat sebagai faktor penyumbang permasalahan pendidikan di luar bandar. Diharapkan perbincangan yang dijalankan ini dapat memberikan manfaat kepada semua pihak dalam usaha memperkasakan mutu dan kualiti pendidikan sekolah-sekolah luar bandar, Negeri Sabah. <br /><br /><br />1.0 PENDAHULUAN <br /><br />Falsafah Pendidikan Negara telah menggariskan bahawa pendidikan di Malaysia adalah satu usaha berterusan ke arah perkembangan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi jasmani, emosi, dan rohani berlandaskan kepercayaan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara. Sistem pendidikan yang berkualiti dilihat mampu meningkatkan taraf hidup dan kualiti masyarakat serta membentuk modal insan minda kelas pertama yang boleh bersaing di persada antarabangsa. <br /><br />Berdasarkan strategi perlaksanaan yang ke tujuh dalam Dasar Pendidikan Negara, kerajaan berhasrat untuk mendemokrasikan pendidikan dari segi peluang dan mutu dengan mengagihkan peruntukan secara adil dan memberi perhatian khas kepada kumpulan yang kurang bernasib baik, kawasan luar bandar atau pedalaman. Sehubungan dengan itu, kertas kerja ini akan membincangkan tiga kata kunci utama iaitu realiti, cabaran dan langkah pemerkasaan dengan memberi fokus kepada pendidikan sekolah luar bandar di Sabah. Kawasan- kawasan luar Bandar di Sabah dibahagikan kepada empat ketegori iaitu Pulau, Pesisir laut dan sungai, Pergunungan, Pedalaman Dalam. Penentuan kategori luar bandar dibuat berdasarkan kedudukan geografi dan kawasan pembangunan atau perbandaran negeri Sabah berdasarkan statistik yang dikeluarkan oleh Jabatan Pelajaran Negeri Sabah (JPNS) bagi tahun 2007.<br /><br />Sehingga Januari 2008 terdapat sebanyak 1,271 buah sekolah di negeri Sabah. Daripada jumlah tersebut, sebanyak 1,002 buah daripadanya merupakan sekolah luar bandar masing-masing 882 sekolah rendah dan 120 sekolah menengah. Sejumlah 497 buah sekolah dikategorikan sebagai Sekolah Kurang Murid (SKM). Diperingkat sekolah rendah, terdapat 11,274 kelas beroperasi menampung seramai 290,927 orang murid manakala, diperingkat menengah seramai 193,539 orang pelajar ditempatkan di 5,837 buah kelas. Seramai 21,864 orang guru dan 2,970 orang kakitangan sokongan bertugas di sekolah rendah seluruh Sabah. Di peringkat sekolah menengah, operasinya dijayakan oleh seramai 12,869 guru dan 2,190 kakitangan bukan akademik. Berdasarkan perangkaan tersebut, dapat disimpulkan bahawa nisbah guru kepada murid di Sabah ialah 1:13 diperingkat sekolah rendah dan 1:15 di peringkat sekolah menengah (KPM, 2008).<br /><br />2.0 ISU DAN PERMASALAHAN<br /><br />2.1. PROFESIONALISME GURU DAN PENGURUSAN SEKOLAH<br /><br />Berdasarkan maklumat daripada Pusat Kajian Pendidikan Luar Bandar (PKPLB) terhadap 12 sekolah rendah luar bandar (2 buah sekolah di kawasan pulau, sebuah di kawasan pesisir, sebuah di kawasan pergunungan, 7 buah sekolah di kawasan pedalaman dalam dan sebuah sekolah terpinggir) 100% guru besar sekolah terbabit hanya memiliki kelulusan akademik peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan majoritinya dilantik berdasarkan pengalaman mengajar antara 5 hingga 24 tahun dengan pengalaman pentadbiran antara 2 hingga 17 tahun. Bilangan guru yang berkhidmat di sekolah tersebut ialah antara 4 hingga 28 orang guru. Jumlah tersebut dianggap sudah mencukupi bagi menampung beban tugas pengajaran guru di sekolah terbabit. Walau bagaimanapun, aspek kompetensi guru di sekolah luar bandar masih menjadi isu pokok memandangkan daripada seramai 183 orang guru yang bertugas di 12 sekolah terabit, hanya 17% guru memiliki ijazah sarjana muda, 30% guru lulusan diploma dan 13% orang guru lulusan STPM manakala selebihnya iaitu 40% orang guru hanya memiliki kelulusan SPM atau lebih rendah. Selain itu, peratusan guru yang mengajar di luar bidang atau kemampuan juga masih tinggi iaitu antara 32% hingga 91%. <br />Dari segi kakitangan sokongan, 66.6% sekolah memiliki seorang kerani manakala selebihnya memiliki dua orang kerani. Lokasi sekolah yang jauh, berisiko tinggi, ketiadaan alat perhubungan seperti telefon dan faks serta ketidaksampaian penghantaran surat terus ke sekolah menyebabkan sebilangan besar kerani sekolah terpaksa bertugas di pejabat pelajaran daerah atau gabungan terdekat bagi memudahkan pengurusan berkaitan penyampaian maklumat dan pentadbiran termasuk gaji kakitangan. Kaedah tersebut merupakan langkah penyelesaian terbaik bagi mengelakkan sekolah di kawasan luar bandar terpinggir dari sebarang maklumat seperti pekeliling, aktiviti dan arahan yang dikeluarkan oleh pihak atasan. Pada masa sama, langkah tersebut juga menimbulkan pelbagai masalah termasuk aduan beberapa guru besar tentang kelewatan maklumat dan kegagalan kerani untuk melaporkan diri apabila diperlukan contohnya semasa mesyuarat dan aktiviti yang dilaksanakan di premis sekolah luar bandar. <br /><br />2.2 INFRASTRUKTUR DAN KEMUDAHAN ASAS SEKOLAH <br /><br />Secara keseluruhan, Sabah masih ketinggalan dalam aspek pendidikan khususnya di kawasan luar bandar. Daripada sejumlah 1,064 sekolah rendah di negeri Sabah, 497 buah masing-masing 465 Sekolah Kebangsaan, 30 Sekolah Jenis Kebangsaan dan 2 Sekolah Kebangsaan khas merupakan Sekolah Kurang Murid (SKM). Usaha membangunkan pendidikan Sabah khususnya di kawasan luar bandar memerlukan peruntukan sebanyak RM83 bilion. Walau bagaimanapun, di bawah Rancangan Malaysia Ke Sembilan, hanya RM3.43 bilion telah diluluskan bagi Kementerian Pelajaran Malaysia untuk melaksanakan 3,904 projek. Walaupun perkembangan semasa di sekolah luar bandar amat menggalakkan, keperluan semasa sistem pendidikan kebangsaan menyebabkan masih terdapat jurang ketara di antara sekolah bandar dan luar bandar. Berdasarkan Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) masih banyak cabaran yang perlu diatasi. Tinjauan awal di sekolah berkenaan jelas membuktikan keperluan mendesak dari segi pembangunan infrastruktur dan kemudahan asas sekolah. <br /><br />Dapatan kajian menunjukkan masih terdapat sekolah yang tidak dilengkapi kemudahan asas seperti bekalan elektrik dan air bersih. Sejumlah 91.7% sekolah tidak dilengkapi bekalan elektrik 24 jam dan tiada asrama pelajar. Sebanyak 6 buah sekolah menggunakan generator manakala, 4 buah sekolah menggunakan solar hibrid manakala sebuah sekolah tidak memiliki bekalan elektrik. Bekalan air bersih di sekolah terlibat agak memuaskan dari segi peratusannya, tetapi sumber bekalan masih diragui memandangkan masih terdapat 3 buah sekolah yang bergantung sepenuhnya kepada tadahan tangki manakala 2 buah sekolah memperoleh bekalan air graviti yang diusahakan oleh penduduk tempatan. <br /><br />Masalah penyampaian maklumat masih sukar diatasi kerana 83.3% sekolah tidak mempunyai mesin faksimili 75 % tiada telefon. Isu rumah guru meskipun agak rendah masih dipersoal dari segi penyelenggaraan dan kualiti bahan binaan dengan rumah guru di 4 buah sekolah memerlukan penyelenggaraan segera. Penyediaan kemudahan kantin sekolah juga masih di tahap sederhana. Hanya 6 buah sekolah memiliki kantin sekolah tetapi empat darinya dalam keadaan uzur atau diusahakan secara tidak sah. Masalah ketiadaan pondok keselamatan (41.7%) masih perlu tindakan segera bagi meningkatkan tahap keselamatan sekolah sekali gus mewujudkan iklim pengajaran dan pembelajaran yang lebih kondusif.<br /><br />Pembinaan lebih banyak blok kelas juga agak mendesak. Pengenalan pelbagai mata pelajaran baru bagi memperluas literasi komputer, pengajaran dan pembelajaran berbantu komputer dan memupuk insan celik IT dan komputer, masih sukar untuk direalisasikan oleh sekolah luar bandar. Daripada 12 buah sekolah yang dilawati PKPLB, 66.7% sekolah tidak memiliki makmal komputer dan makmal sains malah, struktur dan kelengkapan bilik sains di 2 buah sekolah amat uzur dan tidak boleh digunakan. Pemantauan terhadap penggunaan alat bantu mengajar (ABM) khususnya peralatan elektrik perlu dipergiat. Tinjauan mendapati ada sekolah yang tidak menggunakan ABM tersebut walaupun telah dibekalkan dua tahun sebelum tinjauan atas alasan ketiadaan guru mahir ICT dan sebagainya. Kebanyakkan peralatan tersebut hanya disimpan distor peralatan sekolah. Senario ini jelas menjadi satu pembaziran besar wang negara dan merupakan salah satu penyebab keciciran murid luar bandar dari segi pendidikan Sains dan ICT.<br /><br />2.3 PENEMPATAN GURU TERLATIH <br /><br />Mengikut laporan perangkaan dalam EMIS sehingga 31 Oktober 2007 negeri Sabah mempunyai seramai 21499 guru yang sedang bertugas di 1064 buah sekolah rendah, manakala seramai 12311 guru sedang bertugas di 205 buah sekolah menengah negeri Sabah. Daripada kedua-dua jumlah tersebut seramai 1165 guru adalah Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT) yang mana sebahagian besarnya tertumpu di sekolah rendah.<br />Daripada jumlah 1165 tersebut 33.13% adalah GSTT bukan siswazah dan keadaan ini juga banyak tertumpu di sekolah rendah. Selain keadaan di atas, pihak JPN Sabah masih menghadapi kesukaran untuk menempatkan guru-guru terlatih dan berpengalaman terutamanya bagi mata pelajaran kritikal seperti Bahasa Inggeris di kawasan luar bandar dan pedalaman. Faktor utama penyebab kepada permasalahan ini ialah ketiadaan rumah guru atau rumah guru yang daif selain daripada keadaan infrastruktur lain seperti jalan raya, bekalan air dan elektrik yang juga agak daif atau tiada langsung.<br />Beberapa isu utama dikenal pasti selain yang telah dilaporkan di atas adalah seperti berikut :<br />i) Isu berkaitan agihan nisbah guru kepada pelajar. <br />Bilangan pelajar negeri Sabah keseluruhannya adalah seramai 484437 orang dengan sebahagian besarnya tertumpu di sekolah rendah iaitu seramai 289822 orang murid (sumber EMIS seperti 31 Oktober 2007); berbanding dengan penempatan guru di sekolah ini hanya seramai 21499 orang sahaja.<br />ii) Bekalan guru setempat tidak mencukupi. <br />Keadaan ini berlaku disebabkan setiap tahun sekurang-kurangnya 1200 permohonan pertukaran guru antara negeri dari Sabah ke semenanjung berlaku. Impak daripada keadaan ini ialah wujudnya masalah dimana JPN Sabah akan sentiasa kekurangan guru yang layak untuk mengisi jawatan naik pangkat, sebagai contoh ke DG44. Turnover rates yang tinggi ini juga menyebabkan JPN Sabah akan sentiasa kekurangan guru-guru yang berpengalaman.<br />iii). Penempatan guru baru terlatih (GSST) dan memenuhi opsyen<br />Bilangan guru baru terlatih (GSST) yang ditempatkan ke negeri Sabah oleh KPM kurang memenuhi keperluan JPN dari segi opsyen. Wujud ketidakselarasan (mismatch) antara bilangan opsyen yang diperlukan dengan yang dibekalkan oleh pihak KPM.<br />iv) Kekurangan guru terlatih di SJKC Cina<br />Keadaan penempatan guru terlatih berbahasa Cina di SJKC Sabah agak kekurangan menyebabkan pihak sekolah ini meletakkan sehingga 50 murid dalam sesetengah kelas. Ini pula membawa kepada persekitaran bilik darjah yang sesak dan tidak selesa. Keadaan yang sama berlaku di sekolah menengah di mana setakat ini terdapat 24 kekurangan guru Bahasa Cina. Keadaan menjadi bertambah kritikal dengan ketiadaan pengambilan baru guru Bahasa Cina oleh pihak kementerian.<br /><br />2.4 KADAR LITERASI DAN KEMISKINAN MURID <br /><br />The World Education Report (1993) menyenaraikan Malaysia sebagai salah satu negara yang rendah kadar celik huruf dalam kalangan rakyatnya (78.4%) berbanding negara Asia Tenggara lain seperti Singapura (100%), Indonesia (81.6%), Thailand (93%) dan Filipina (89.7%). Pada tahun 1996, UNESCO melaporkan rakyat Malaysia yang berumur 10 tahun ke atas adalah celik huruf namun, secara purata setiap individu hanya membaca 2 buah buku dalam setahun. Kadar celik huruf pada tahun sama dalam kalangan penduduk luar bandar di Sabah dan Sarawak dilaporkan masih rendah pada kadar 79%. Celik huruf penting untuk membasmi kemiskinan, mengurangkan kematian kanak-kanak, menghalang pertumbuhan populasi, mencapai kesaksamaan jantina dan memastikan pembangunan lestari, keamanan dan keharmonian. Tumpuan kepada penambahbaikan pendidikan daripada segi capaian, ekuiti dan kualiti, khasnya bagi golongan kanak-kanak yang terpinggir di Malaysia perlu terus diperkasa. Wakil UNICEF ke Malaysia, Youssouf Oomar semasa berucap sempena Hari Literasi Antarabangsa 2007 berkata "Kanak-kanak yang boleh membaca dan menulis boleh diajar. Kanak-kanak yang boleh diajar boleh diperkasa untuk menuntut hak mereka, mengubah kehidupan mereka, memajukan masyarakat mereka dan mempengaruhi takdir mereka (Halimah Badioze Zaman, 1995)”. <br /><br />Sabah masih kekal negeri termiskin di Malaysia dan majoriti penduduk miskinnya tinggal di kawasan luar bandar. Justeru, pendidikan dilihat mampu menjadi “senjata” dalam usaha kerajaan menghapuskan kemiskinan tegar menjelang 2010. Di seluruh negara, akibat kemiskinan, kekurangan infrastruktur dan sikap masyarakat yang tidak mementingkan pendidikan khususnya dalam kalangan penduduk luar bandar, secara purata 83,000 orang murid di seluruh negara dikhuatiri tercicir dari sistem pendidikan. Antara usaha untuk mengurangkan jumlah keciciran tersebut, RM185.47 juta di bawah Tabung Amanah Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin (KWAMP) telah diluluskan di bawah RMK-9 untuk negeri Sabah (RMK-9, 2006). Di bawah skim KWAMP, setiap murid yang layak diberikan bantuan berjumlah antara RM150 hingga RM350. Ini bermakna, dianggarkan masih terdapat 600 ribu murid miskin di negeri Sabah.<br /><br />3.0 CADANGAN PENYELESAIAN <br /><br />Harapan dan masa depan pendidikan murid sekolah luar bandar adalah bergantung kepada banyak perkara yang sukar diselesaikan sekiranya tidak dipantau oleh pihak yang bertanggungjawab secara sistematik dan komprehensif. Sebagai langkah ke arah pemerkasaan mutu dan kualiti pendidikan luar bandar terdapat beberapa saranan dan syor kepada kementerian dan pihak yang terbabit. Antara cadangan pemerkasaan adalah seperti berikut: <br /><br />3.1 INFRASTRUKTUR DAN KEMUDAHAN ASAS<br /><br />Peruntukan RMK-9 yang melibatkan berbilion ringgit untuk keperluan pendidikan luar bandar perlu diagihkan secara adil dan dapat dilihat kesan pembangunan infrastruktur sekolah luar bandar secara menyeluruh. Begitu juga dengan Koridor Pembangunan Sabah adalah diharapkan dapat dimanfaatkan untuk pembangunan pendidikan di luar bandar negeri Sabah, bukan hanya memfokus kepada aspek ekonomi. Masalah kemudahan asas ini dilihat sebagai masalah utama yang perlu diselesaikan bagi merapatkan jurang pendidikan di kawasan bandar dan luar bandar. Ini kerana, masih terdapat ramai guru yang komited cenderung untuk berkhidmat di kawasan bandar kerana mempunyai kemudahan asas yang lengkap dan selesa. Di Sabah masih terdapat sekolah yang guru dan pelajarnya terpaksa berjalan kaki lebih dari dua jam untuk sampai ke kawasan sekolah kerana di kawasan terbabit para pelajar dan guru kerana kemudahan jalan yang daif. <br /><br />3.2 PROFESIONALISME GURU DAN PENGURUSAN SEKOLAH <br /><br />Bagi tujuan merealisasikan teras kelima PIPP iaitu usaha memartabatkan profession keguruan pihak kementerian perlu menyusun langkah yang komprehensif dan sistematik. Guru perlu mempunyai sikap dan penampilan diri seorang pendidik yang berwibawa. Pemantauan dan bimbingan berterusan perlu dilaksanakan secara sistematik dan berterusan dari pihak yang bertanggungjawab, sama ada oleh pihak kementerian, kerajaan negeri serta badan bertanggungjawab di peringkat daerah. Pihak KPM harus menyelaraskan pengambilan bakal guru antara JPN dengan BPG serta dengan IPTA/IPTS, agar dapat memenuhi keperluan sebenar JPN dari segi keperluan opsyen. Pengurusan penghantaran Surat Tawaran Perlantikan guru baru perlu lebih selaras dan cekap. Dicadangkan agar surat tersebut diedarkan kepada guru-guru baru semasa taklimat penempatan di sekolah baru. Penganjuran bengkel dan kursus dalam perkhidmatan serta bayaran insentif yang bertujuan untuk meningkatkan minat guru berkhidmat di kawasan luar bandar tidak akan membawa sebarang impak positif tanpa pemantauan, bimbingan dan penilaian komprehensif. Jika ini berlanjutan, misi untuk melahirkan modal insan kelas pertama menerusi pendidikan sekolah bakal menjadi sia-sia. <br /><br />3.3. PROGRAM INTEGRASI ANTARA PIMPINAN PELAJAR <br /><br />Program integrasi antara pimpinan-pimpinan pelajar Intitutusi Pengajian Tinggi Awam dan Swasta dilihat sebagi salah satu program yang dapat membantu merapatkan jurang pendidikan di kawasan bandar dan luar bandar. Para pimpinan pelajar perlu bekerjasama mengadakan program bakti siswa, khidmat masyarakat dan seumpamanya dan lebih menekankan aspek akademik dan motivasi di kawasan luar bandar. Program berbentuk pengajaran dari pelajar IPTA/S mungkin akan memberikan impak yang lebih berkesan memandangkan pelajar IPTA sebagai abang dan kakak dapat memberikan motivasi kepada adik-adik di sekolah tersebut. Namun usaha ini perlulah dilakukan secara berterusan dan konsisten supaya lebih berkesan. <br /><br />3.4 PERKEMBANGAN KOGNITIF, LITERASI DAN STATUS PEMAKANAN <br /><br />Isu pendididkan seperti keciciran, kemiskinan, buta huruf, dan keperluan makanan berkhasiat serta seimbang dalam kalangan murid sekolah perlu diberi perhatian serius seperti masalah sosial yang lain. Guru perlu memainkan peranan dalam membantu masalah buta huruf, dan keperluan makanan seimbang untuk membantu perkembangan kognitif dan fizikal yang sihat. Program KIA2M dan Rancangan Makanan Tambahan tidak akan berjaya sekiranya guru dan pentadbir tidak memberi kerjasama, perhatian dan pemantauan dalam melaksanakan program tersebut. Usaha membangunkan pendidikan luar bandar merupakan tanggungjawab bersama bermula dari latihan perguruan. Pihak IPG atau IPTA seharusnya menyediakan guru yang berkompetensi dan berdedikasi dengan komitmen yang tinggi untuk melayakkan mereka bertugas di sekolah luar bandar dan mendapat insentif bulanan yang telah ditentukan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.<br /><br />4.0 PENUTUP <br /><br />Secara umumnya, walaupun pelbagai pihak telah berusaha bersungguh-sungguh melaksanakan pelbagai aktiviti dan program pendidikan, namun masih banyak yang perlu diperbaiki dan dimantapkan supaya sistem dan institusi pendidikan khususnya pendidikan di luar bandar dapat membangunkan modal insan yang memiliki daya saing yang tinggi dan berwibawa. Pendidikan di sekolah luar bandar Sabah secara umumnya telah mengorak langkah ke arah pembangunan. Namun, secara realitinya sekolah di pedalaman, pulau, pesisir dan pergunungan masih ketinggalan sama ada dari segi akademik, infrastruktur, kuantiti, kualiti guru serta kualiti pendidikan guru. Oleh itu, semua pihak harus berganding bahu demi memastikan masalah jurang pendidikan pelajar kawasan bandar dan luar bandar dapat diatasi dengan langkah-langkah yang efisyen dan berkesan.anakmudasabahunggul.blogspot.comhttp://www.blogger.com/profile/02957111342837318942noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-9026678018822726382.post-86261696130171870192010-11-10T12:15:00.001+08:002010-11-10T12:15:54.866+08:00Penempatan Guru Baru BermasalahProses pengambilan guru baru yang dilakukan oleh pihak Kementerian Pelajaran Malaysia perlu ada penambahbaikan. Keadaannya sekarang sangat merugikan pihak KPM dan calon guru itu sendiri. Bermula dengan isu temuduga yang nampak kurang berkesan sistemnya hinggakan ada calon guru yang menuntut bidang pendidikan di Universiti-universiti terpaksa mengambil temuduga lebih daripada 2 kali malahan ada yang terpaksa menduduki temuduga sebanyak 4 kali. Lebih mengecewakan lagi, ada calon yang memenuhi kriteria-kriteria yang ditetapkan oleh pihak KPM untuk lulus temuduga turut gagal melepasi temuduga. Ada diantara mereka aktif berpersatuan di Universiti dan dalam masa yang sama memperolehi PNGK lebih daripada 3.00. Adakah pihak KPM meletakkan temuduga sebagai syarat penting untuk menjadi seorang guru? Mengapa masih ada calon guru yang terpaksa menunggu lama hingga bertahun-tahun untuk menjadi guru? Saya menuntut agar pihak Kementerian Pelajaran Malaysia dapat meneliti perkara ini dan memperbaikinya pada masa hadapan. Saya juga menuntut agar diteliti semula sistem temuduga yang hanya merugikan pihak KPM dan calon guru dan pihak KPM dapat mempercepatkan penempatan guru baru terutamanya graduan daripada Universiti.anakmudasabahunggul.blogspot.comhttp://www.blogger.com/profile/02957111342837318942noreply@blogger.com3tag:blogger.com,1999:blog-9026678018822726382.post-71416245227497404792010-10-31T00:24:00.002+08:002010-10-31T00:43:36.533+08:00BN atau PAKATAN PAKYAT atau UMNO+ PASKerajaan BN sering dibuat tuduhan bermacam-macam. Sedangkan, pihak yang menuduh belum pasti dapat membina negara Malaysia dalam tempoh lebih 50 tahun. Tapi ini bukan persoalan pokok yang saya ingin bincangkan.<br /><br />Saya seorang yang melihat kepada realistiknya sesuatu perkara. Dari sudut perjuangannya, saya hanya berminat dengan perjuangan tulus ikhas yang ditunjukkan oleh UMNO dan PAS. Parti lain terutamanya PKR amat jauh daripada fikiran saya. Saya selalu berfikir, UMNO dan PAS sering mengutarakan perjuangan negara Islam. Namun realistiknya, dalam barisan dan pakatan masing2, amat mustahil untuk melihat perkara ini menjadi realiti. UMNO yang menjadi tunjang kepada BN terpaksa memberikan toleransi yang tinggi kepada rakan2 BN yang banyaknya diwakili oleh orang bukan Islam seperti MCA, MIC, PPP, GERAKAN, PBS, PBRS dan banyak lagi. PAS pula terpaksa berhadapan dengan PKR dan DAP yang amat keras menentang kewujudan konsep negara Islam. PKR terlalu ingin cepat berkuasa hingga membayangkan Tim. Perdana Menteri akan ada wakil daripada kaum bukan Melayu, DAP pula sudah terkenal dengan ideologinya yang memang tidak sehaluan dengan PAS dan PKR. Walaupun dalam perjuangan luar mereka nampak macam bersatu terutamanya ketika kempen pilihanraya.<br /><br />Saya amat hairan dengan rakan2 saya di pihak PAS yang begitu semangat membantu kemenangan PKR atau DAP utk menang dalam satu2 pilihanraya sedangkan mereka sedar perjuangan mereka dan misi mereka tidak akan terlaksana walaupun pakatan mereka memerintah. Bahkan sekarang pun, DAP merupakan parti pembangkang yang mempunyai wakil rakyat teramai di parlimen dan trend pengundi cina memang memihak mereka yang sekaligus memungkinkan mereka akan terus berjaya pada masa akan datang.<br /><br />Saya sedar, jika saya mengatakan UMNO+PAS amat mustahil terlaksana. Saya pun bukanlah orang yang menyokong perkara tersebut 100% tapi konsep ini harus dijadikan contoh utk melihat Malaysia menjadi negara Islam yang tulen.anakmudasabahunggul.blogspot.comhttp://www.blogger.com/profile/02957111342837318942noreply@blogger.com4tag:blogger.com,1999:blog-9026678018822726382.post-33637843778528259512010-10-22T13:24:00.003+08:002010-10-22T13:43:56.291+08:00Cabaran Pembentukan Kerajaan Islam MalaysiaSiapa yang tidak mahu terbentuknya sebuah negara Islam di Malaysia sepertimana kerajaan Islam Madinah. Ciri-cirinya tampak sama. Nabi Muhammad berjaya menyatupadukan pelbagai kaum dan agama di Madinah dengan cemerlang. Begitu juga halnya di Malaysia, kerajaan dulunya mampu menyatukan kepelbagaian bangsa dan agama untuk menjadi sebuah negara yang merdeka dan berdaulat. Namun, adakah ia sama atau menghampiri ciri-ciri kerajaan Islam Madinah?<br /><br />Mari sama-sama kita turuti sejarah dan realitinya.<br /><br />Majoritinya, masyarakat Islam mendiami tanah Malaysia diikuti masyarakat Cina, India dan pribumi Sabah dan Sarawak. Pembentukan Malaysia sememangnya didasari kesepakatan para pemimpinnya. Asasnya, UMNO pendokong usaha mewujudkan sebuah kerajaan Islam. Asalnya, ramai ahli UMNO merupakan bijak pandai Islam yang kemudiannya keluar membentuk PAS. Mungkin disebabkan inilah, usaha ini sedikit terbantut.<br /><br />Walaubagaimanapun, hingga sekarang kita masih dapat melihat usaha ini berterusan, cuma ia masih perlahan.<br /><br />Walaupun lebih 50 tahun memimpin Malaysia, kita belum nampak hasil total kerajaan Islam Malaysia ini wujud. Kenapa? Adakah kerana keterbukaan dan toleransi yang terpaksa dilakukan demi kelangsungan keharmonian dan berkongsi bersama masyarakat bukan Islam yang lainnya?<br /><br />Di satu pihak pula, memang nampak momentumnya. Mereka menjelmakan Kelantan sebagai modul. Namun,jika dilihat, di Kelantan, kurangnya masuk campur masyarakat bahkan pemimpin bukan Islam terhadap idea ini kerana memang mereka kuasa mutlak di sana. Bagaimana pula jika ia diimplementasi oleh mereka jika mereka berjaya menguasai pusat nanti? Pimpinan DAP keras menolak. PKR seolah-olah membisu. Belum ada kesepakatan. Mungkin jika disamakan tempoh 50 tahun lebih memerintah pun belum tentu ia akan menjadi satu kenyataan walaupun sekarang ia dijadikan agenda.<br /><br />Mengapa kerajaan kin belum dapat menjelmakannya? Adakah jika pihak penentang memerintah mereka dapat jelmakannya?<br /><br />Saya yakin kita semua ingin melihat suasana pemerintahan bercorak Islam yang total. Kita juga patut bersyukur kerana sekarang pun, pemerintah masih lagi meletakkan Islam sebagai ad-din walaupun tidak menyeluruh. Sama-sama kita doakan agar impian ini menjadi realitianakmudasabahunggul.blogspot.comhttp://www.blogger.com/profile/02957111342837318942noreply@blogger.com3tag:blogger.com,1999:blog-9026678018822726382.post-17354549738481955112010-10-20T17:25:00.000+08:002010-10-20T17:26:34.255+08:00Bahana Bai'ahBai’ah sememangnya tidak asing dalam Islam bahkan sejarah banyak menceritakan tentang bai’ah yang membawa kepada kesatuan dan semangat perjuangan dalam jemaah Islam dulu. Namun sekarang ia telah sedikit berubah. Pada zaman sekarang pun bai’ah digunakan dalam proses pelantikan para pemimpin Negara termasuk Perdana Menteri, Menteri-menteri Besar dan Ketua-ketua menteri bahkan untuk menjadi ahli dalam sesuatu persatuan atau parti pun perkara ini sudah menjadi kebiasaan.<br />Namun, sejauh mana bai’ah sekarang membawa kepada kesatuan yang menyeluruh dan selamanya seperti zaman dulunya? Isunya, mengapa ada segelintir masyarakat yang menjadi begitu taksub dengan bai’ah? Mengapa ada yang sanggup memaksa individu-individu tertentu melakukan sesuatu bai’ah tanpa kerelaan?<br />Perjanjian atau bai’ah dalam perkahwinan mengajak sesebuah pasangan untuk hidup saling berkorban. Bai’ah dalam berpersatuan dan kepartian pula mengajak ahlinya setia. Namun, adakah bai’ah ini menghalalkan permusuhan? Nah, inilah perkara yang berlaku sekarang. Apabila salah seorang ahli mengkhianati bai’ah, dia akan disisihkan bahkan dicaci. Perkara ini amat jauh daripada anjuran Islam. Saya punya pengalaman, saya tidak cakap kosong apatah lagi bohong. Semangat seperti ini mesti dibuang jauh-jauh agar kita dapat lihat bangsa dan agama kita maju.anakmudasabahunggul.blogspot.comhttp://www.blogger.com/profile/02957111342837318942noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-9026678018822726382.post-5587592183827912972010-05-14T01:19:00.000+08:002010-05-14T01:21:03.286+08:00Puisi utk gurukalau seorang guru mengajar sambil duduk, murid belajar sambil mengantuk <br />kalau seorg guru mrngajar sambil berlakon, murid belajar dengan tekun <br />kalau seorg guru mengajar tanpa alat, murid belajar dengan ralat <br />kalau seorg guru mengajar byk ckp, ada murid bertambah gagap <br />kalau seorg guru mengajar tanpa menilai, x kan tahu murid bodoh dan pandai <br />kalau seorg guru menjadi pemudahcara, ramai murid berbicara <br />kalau seorg guru berbicara, dikenang murid sepanjang masaanakmudasabahunggul.blogspot.comhttp://www.blogger.com/profile/02957111342837318942noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-9026678018822726382.post-68226389158545263932010-05-04T23:48:00.000+08:002010-05-04T23:49:49.099+08:00Guru baru posting tanpa gaji 3 bulanisu Guru Baru 3 bulan posting tanpa gaji telah saya suarakan kepada KPT dan KPM. Sememangnya, perkara ini sangat perlu mendapat perhatian pihak tertentu. Wang sangat perlu utk guru baru lbh2 lg mereka2 yg akan posting ke pedalaman sekaligus dapat memberikan suntikan awal dan semangat berkobar2 utk mengajaranakmudasabahunggul.blogspot.comhttp://www.blogger.com/profile/02957111342837318942noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-9026678018822726382.post-48613492787801090272010-04-26T17:00:00.000+08:002010-04-26T17:02:12.490+08:00Hanya Sebagai PerkongsianMinta maaf, saya terpanggil mahu ulas isu politik. Harap para pembaca dpt telaah dgn baik dan bg komen sebaiknya. Tentang keputusan PRK Hulu Selangor yang dimenangi BN. Saya kurang bersetuju bila ada sesetengah pihak yg tidak menerima kekalahan dengan hati yang terbuka dan berlapang dada. Macam2 kenyataan, beli undi la, itu la ini la. Saya fikir cara ini hanya akan membuatkan rakyat muak. Kalau kalah terimalah secara profesional. Rakyat ada fikiran, mereka melihat apa yg org lain buat. Profesional menerima kekalahan akan membuatkan rakyat tertarik hati dan InsyaAllah kelak akan menjadi juga. Tp kalau setiap kali kalah, alasan rasuah la, hundi hantu la, habis la. Nda sampai mana juga tu. X jauh bah tu PUTRAJAYA. tp mahu pergi sana mesti la cara terhormat, profesional. Maka, tidak kira apa SIDEnya, kalau keputusan tidak memihak kepada 'mereka', terimalah dengan hati terbuka dan buatlah penambahbaikan terhadap kerja. InsyaAllah, kita blh praktikkan bukan shj dlm politik, tp juga utk semua bidang yg kita ceburi.anakmudasabahunggul.blogspot.comhttp://www.blogger.com/profile/02957111342837318942noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-9026678018822726382.post-72774165587641936452010-04-01T18:37:00.002+08:002010-04-01T18:45:07.316+08:00Contoh data peribadi utk borang postingSemua pelajar SPPS thn akhir mesti menghantar data ke pihak SPPS. Ubah ke btk landscape. rujuk www.anakmudasabahunggul.blogspot.com utk contoh data. Emailkan mengikut kos HT06 – sppstesl@gmail.com. HT16 - sppssains@gmail.com. HT17 - sppssosial@gmail.com. HT18 - sppsekonomi@gmail.com... hantar sblm 30 April 2010. Pihak SPPS akan hntr kpd pihak KPM secara pukal. Anda juga dibolehkan mengisi borang secara online di laman web KPM.<br /><br />Data yg perlu ada, buat dlm btk exxel (landscape)<br /><br />BIL. UNI. NAMA NO K/P JANTINA WARGANEGARA KELULUSAN BM SPM BI SPM MAJOR MINOR PENAJA ALAMAT SURAT MENYURAT PENEMPATAN (kosongkan) TARAF PERKAHWINAN TARIKH LAPOR DIRI SEKOLAH (kosongkan) NO. TEL. PNGK TERTINGGI PNGK TERKINIanakmudasabahunggul.blogspot.comhttp://www.blogger.com/profile/02957111342837318942noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-9026678018822726382.post-58244858280109278552010-02-19T22:51:00.002+08:002010-02-19T23:18:45.603+08:00Mahasiswa - krisis mencari halatuju perjuanganSemua orang mengatakan mahasiswa memiliki aura tersendiri. Dewasa ini, isu berkaitan mahasiswa semakin mendapat tempat. Dengan adanya platform seperti suara siswa dan bermacam2 lagi, mahasiswa kini sudah menunjukkan kekuatan yang dicari. Namun sejauh mana mahasiswa itu benar2 memahami perjuangan mereka. Ada bermacam2 kumpulan mahasiswa yang bergerak memperjuangkan ideologi2 masing2. Bolehlah diklasifikasikan kepada 2 kumpulan besar iaitu Pro-Mahasiswa dan Pro-Aspirasi. Apa dia Pro-Mahasiswa dan Pro-Aspirasi tu? Saya yakin, tidak ramai dikalangan ahli kedua2 kumpulan ini faham dan tahu hala tuju perjuangan. Masing2 menunjukkan kecemerlangan masing2. Tidak pedas juga jika dikatakan, masing2 menunjukkan keangkuhan masing2. Tidak mahu mengaku kalah dan salah. Itulah prinsip yang selalu kelihatan.<br /><br />Kita tahu, mereka yang menganggotai kumpulan2 ini adalah golongan mahasiswa, muda mudi yang sememangnya jiwa mereka sangat kental dan keras. Ada yang bergerak secara halus dan ada yang sangat keras. Masing2 punya cara masing2.<br /><br />Namun, apakah mahasiswa ini yakin perjuangan mereka itu adalah yang dimahukan oleh mahasiswa lainnya? Kenapa perlu wujud provokasi diantara kedua2nya. kenapa setiap program yang dianjurkan oleh mana2 kumpulan, ahli dalam kumpulan shj yang memberi komitmen dan tanpa melibatkan yang lainnya. kenapa perlu timbulkan fitnah dan perkara2 yang kurang molek?<br /><br />Walaubagaimanapun, saya sangat kagum dengan kemunculan semangat keberanian di kalangan mahasiswa dalam memperjuangkan idologi mahasiswa. Namun, jangan terperangkap dalam memilih perjuangan. Jadilah mahasiswa yang rendah diri, bersikap rasional dan profesional. Walauapapun kumpulan kita, kita harus bersatu dalam membantu Universiti menjadi sebuah institusi cemerlang yang dikagumi masyarakat luar.anakmudasabahunggul.blogspot.comhttp://www.blogger.com/profile/02957111342837318942noreply@blogger.com4tag:blogger.com,1999:blog-9026678018822726382.post-86454034081755563162010-02-06T18:07:00.002+08:002010-02-06T18:23:22.890+08:00Anak Sabah; ke mana halatujunya?Sebagai salah seorang anak Sabah, saya sangat bertuah kerana kita hidup dalam keamanan yang tulen dan harmoni. Namun, anak Sabah sendiri perlu kehadapan dari semua aspek terutamanya skop modal insan. Ke mana anak mudanya? Inilah persoalan yang perlu diteliti oleh kita semua.<br /><br />Baru-baru ini saya mengikuti satu program di Kuala Lumpur, saya berjumpa dengan seorang sahabat mantan MPP UiTM Shah Alam. Dia kebetulan mengambil jurusan pendidikan, sama seperti saya. Apa yang memeranjatkan saya, dia mengatakan tempat dia menjalani Latihan Mengajar di salah sebuah sekolah di Klang, ramai pelajarnya adalah orang Sabah. Mulanya saya sangat bangga tetapi apabila dia mengatakan para pelajar ini seperti terbiar, keluarga entah ke mana, akademik sedikit kurang menonjol, saya mula berfikir. Apa yang jadi kepada mereka? Ke mana keluarga mereka? Ke mana mereka selepas ini?<br /><br />Apa pun yang terjadi, kita tidak perlu menyalahi mana-mana pihak. Kita perbetulkan semua yang salah. Itu baru satu kes yang berlaku di luar Sabah. Belum lagi kita lihat perkara yang berlaku di Sabah. Akan kita bincangkan nanti. Kita terutamanya anak Sabah mesti membela nasib anak negeri kita walau dimana mereka berada.<br /><br />Melihat kepada keadaan ini, saya mengajak semua sahabat2 terutamanya mahasiswa UMS dan mahasiswa Sabah untuk bersama2 terjun menyelami masalah ini. Saya akan berusaha merealisasikan kewujudan Gabungan Mahasiswa Malaysia Sabah (GMMS) sebagai platform kepada kita mencapai impian dan hasrat murni kita dalam membantu masyarakat. Nantikan kemunculannya.anakmudasabahunggul.blogspot.comhttp://www.blogger.com/profile/02957111342837318942noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-9026678018822726382.post-58587450969312443672009-12-24T18:55:00.002+08:002009-12-24T19:01:34.935+08:00Isu Pendaftaran Online dan SMPSetelah perbincangan dgn TNC Akademik dan Ketua2 jbtn, beberapa perkara telah dibangkitkan:<br /><br />1. Kerosakan pd hard-disk SMP pada 10hb Disember telah menyebabkan data berselerak dan ada gangguan. Oleh yang demikian, pihak UMTP terpaksa memperbaiki sistem, hasilnya, 80% sistem berjaya diselesaikan, namun bagi pljr2 thn 1 dan pljr2 SST, masih mengalami mslh utk check result<br /><br />2. Para pelajar (kecuali pljr2 thn 1 da pljr2 SST) blh check result bermula 24hb melalui smp, namun masih ada sedikit gangguan, sistem akan pulih pd 25hb<br /><br />3. Oleh sebab mslh yg dihadapi, pihak pentadbiran akan memanjangkan tempoh pendaftaran online bermula 28hb 12 hingga 15 Januari 2010<br /><br />4. PTPTN akan mula dikreditkan bermula 29hb 12. Bagi pljr2 SST dan thn 1, PTPTN akan dikreditkan sebaik shj mslh keputusan dpt diatasi (ASAP)<br /><br />Sebarang mslh mengenai perkara ini blh hubungi saya di talian 0148590173anakmudasabahunggul.blogspot.comhttp://www.blogger.com/profile/02957111342837318942noreply@blogger.com9tag:blogger.com,1999:blog-9026678018822726382.post-32407745707586942892009-12-18T16:23:00.001+08:002009-12-18T16:23:42.717+08:00KemesraanSuatu hari<br />Dikala kita duduk ditepi pantai<br />Dan memandang ombak dilautan yang kian menepi<br /><br />Burung camar terbang<br />Bermain diderunya air<br />Suara alam ini<br />Hangatkan jiwa kita<br /><br />Sementara<br />Sinar surya perlahan mulai tenggelam<br />Suara gitarmu<br />Mengalunkan melodi tentang cinta<br />Ada hati<br />Membara erat bersatu<br />Getar seluruh jiwa<br />Tercurah saat itu<br /><br />Kemesraan ini<br />Janganlah cepat berlalu<br />Kemesraan ini<br />Inginku kenang selalu<br /><br />Hatiku damai<br />Jiwaku tentram di samping mu<br />Hatiku damai<br />Jiwa ku tentram<br />Bersamamuanakmudasabahunggul.blogspot.comhttp://www.blogger.com/profile/02957111342837318942noreply@blogger.com4tag:blogger.com,1999:blog-9026678018822726382.post-13723486799344456392009-12-18T15:02:00.001+08:002009-12-18T15:02:51.994+08:00Ikhlas Dariku - (khas utk shbt2 pimpinan)Aku bukan<br />seperti engkau sangkakan<br />pura-pura di dalam berjuang<br />Aku tidak pandai<br />menyulam rahsia<br />juga tak pandai<br />bermadah pujangga<br /><br />jika ada benci di hati<br />oh katakanlah padaku..<br />relaku terima walau kutukan<br />asalkan aqidah terjaga..<br />kerana tidak sanggup lagi..<br />mempermainkan dustur Ilahi..<br />hakikat<br />hati tak terluka<br />walau zahirnya ada yang ketawa..<br /><br />Tuhan,<br />ku mohonkan keampunan<br />keterlanjuran<br />yang berulang kali<br />teman,<br />kita patrikan di sini<br />berakhir sebuah lamunan duniawi<br />terima syukur taufiq Ilahi..<br /><br />Aku bukan<br />seperti engkau sangkakan<br />pura-pura di dalam berjuang<br />Aku tidak pandai<br />menyulam rahsia<br />juga tak pandai<br />bermadah pujangga<br /><br />jika ada benci di hati<br />oh katakanlah padaku..<br />relaku terima walau kutukan<br />asalkan aqidah terjaga..<br />kerana tidak sanggup lagi..<br />mempermainkan dustur Ilahi..<br />hakikat<br />hati tak terluka<br />walau zahirnya ada yang ketawa..<br /><br />Tuhan,<br />ku mohonkan keampunan<br />keterlanjuran<br />yang berulang kali<br />teman,<br />kita patrikan di sini<br />berakhir sebuah lamunan duniawi<br />terima syukur taufiq Ilahi..anakmudasabahunggul.blogspot.comhttp://www.blogger.com/profile/02957111342837318942noreply@blogger.com3tag:blogger.com,1999:blog-9026678018822726382.post-11719874418458039712009-12-09T10:29:00.003+08:002009-12-09T20:42:36.693+08:00Isu masalah air di LabuanKita sememangnya sedia maklum mengenai masalah air yang melanda Wilayah Persekutuan Labuan pada masa kini. Kita juga faham bahawa masalah air yang dihadapi bukan hanya melibatkan UMSKAL tetapi merangkumi seluruh Pulau Labuan. <br /><br />Pihak UMS sebelum ini telah menyatakan usaha UMS untuk mengatasi masalah ini. Mereka menggariskan beberapa alternatif dan strategi bagi menyelesaikannya. Di pihak kerajaan juga ada menyatakan usaha kini dan akan datang.<br /><br />Apapun usaha yang diambil oleh pihak UMS mahupun pihak kerajaan, saya sangat berharap agar pihak-pihak berkaitan, dapat menyelesaikan masalah ini dengan kadar yang segera. <br /><br />Saya juga ingin mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan terhadap segala usaha yang telah diambil oleh pihak pengurusan UMS selama ini. Kami di pihak MPP akan sentiasa berkerjasama dengan pihak UMS dalam apa jua usaha yang dilaksanakan untuk keselesaan para pelajar di universiti ini.<br /><br />Berhubung dengan isu penghantaran memorandum salah seorang MPP KAL kepada YAB Perdana Menteri, saya ingin menjelaskan bahawa tindakan tersebut adalah tindakan secara individu dan tidak mempunyai hubung kait dengan pihak MPP UMS. Saya sendiri berasa terkejut dengan tindakan beliau atas tindakan yang diambilnya.<br /><br />Sememangnya di pihak MPP, kita melihat isu ini sebagai satu perkara yang mesti ditangani dengan kadar segera. Kita juga sentiasa mendapatkan maklumat daripada pihak UMS mengenai perkembangan semasa berkenaan isu ini terutamanya usaha pihak UMS dalam menanganinya. <br /><br />Apa pun sebagai ketua persatuan, saya mengucapkan syabas dan tahniah kepada beliau yang bertindak berani demi kebajikan semua mahasiswa KAL dan masyarakat setempat. Cuma caranya tidak tepat tanpa merujuk dan melalui UMS. Beliau tidak memaklumkan tindakannya ini kepada MPP UMS, sedangkan beliau meminta bantuan daripada persatuan luar dalam menangani isu ini. Kepada semua mahasiswa, jadikan ini sebagai pengajaran untuk kita menjadi seorang pelajar yang lebih baik pada masa akan datang. Maria kita sama2 doakan agar masalah air di Labuan dapat diatasi dengan kadar segera. Kepada pihak UMS, percepatkan projek seperti yang telah dinyatakan dan kepada pihak kerajaan, bantulah rakyat LABUAN dan seluruh warga yang ada di dalamnya.anakmudasabahunggul.blogspot.comhttp://www.blogger.com/profile/02957111342837318942noreply@blogger.com4tag:blogger.com,1999:blog-9026678018822726382.post-39376512608675993812009-11-15T07:48:00.001+08:002009-11-15T07:48:47.827+08:00Puisi CintaCinta adalah kekuatan<br />Yang mampu mengubah duri jadi mawar<br />Mengubah cuka jadi anggur<br />Mengubah sedih jadi riang<br />Mengubah amarah jadi ramah<br />Mengubah musibah jadi muhibah<br /><br />Sekalipun cinta telah ku huraikan<br />Dan kujelaskan pjg lebar<br />Namun jika cinta kudatangi<br />Aku jd malu pd keteranganku sendiri<br /><br />Meskipun lidahku tlh mampu menghuraikannya<br />Namun tanpa lidah cinta ternyata lbh terang<br />Sementara pena begitu tergesa2 menuliskannya<br /><br />Kata2 pecah berkeping2<br />Begitu sampai kpd cinta<br /><br />Dalam menghuraikan cinta<br />Akal terbaring x berdaya<br />Bagaikan keldai terbaring dalam Lumpur<br />Cinta sendirilah yg menerangkan cinta dan percintaananakmudasabahunggul.blogspot.comhttp://www.blogger.com/profile/02957111342837318942noreply@blogger.com9tag:blogger.com,1999:blog-9026678018822726382.post-58802331164108784562009-11-11T11:46:00.002+08:002009-11-11T12:26:47.789+08:00Seloka MPP 2008/2009Wan<br />terima kasih<br />waktu kau kata x mahu bertanding dulu<br />aku sgt sedih<br />sebab aku tahu<br />kau shbt yg terlalu memahamiku<br /><br />Nisa<br />abg pun mahu ucap terima kasih<br />sebab selalu sakat dan kata2 kat abg<br />abg suka tu<br />tp abg nak ckp sesuatu<br />lps ni jgn selalu terkaku<br />selalulah profesional seperti daku<br /><br />Daniel<br />mungkin kita selalu bercelaru<br />utk mencari sesuatu<br />tp aku tahu <br />perkara itulah yg membuatku dan kau bersatu<br /><br />Tiphan<br />kwn India yg sgt aku percayai<br />kau pandai juga bergurau <br />tp xpa, aku suka cara kau menilai diriku<br /><br />Yoyo<br />pertama kali bertemu<br />aku fikirkan kau bukan sekaum dgnku<br />dgn kurniaan Allah kepadamu<br />aku yakin kau mampu pergi jauh<br /><br />Baihaqi<br />abg x berani ckp lbh2<br />abg tahu bai bijak mentafsir<br />setiap gerak laku<br />abg ucapkan selamat terus memburu impianmu<br /><br /><br />Hui Jing<br />kau mudah didekati<br />mungkin lumrah Tuhan mencipta<br />yg kecil sensitif orgnya<br />yg besar mudah mesra<br /><br />Chaa Yeh<br />badanmu sasah<br />mungkin sebab itulah<br />kau x pernah putus asa<br />& kau perlu terus berusaha<br /><br />Hidayah<br />aku kenal kau lama dah<br />mungkin x berapa mesra<br />tp xpa, dah kenal kita dah mula bersapa<br />moga menjadi guru yang berjaya<br /><br />Syabri<br />waktu kita pertama kali bersapa<br />kita dah mula mesra<br />moga kita akan terus istiqamah<br />dlm memperjuangkan daulah islamiah<br /><br />Kah Jin<br />kau seorg yg sgt menghormatiku<br />tutur katamu penuh sopan dan teratur<br />slmt berjaya shbtku<br />jgn hrpkan wajah semata2<br />teruskan usaha<br /><br />Matnor<br />kau seorg yg sgt tenang<br />senyum sudah semestinya mudah<br />moga kau mencapai cita<br />utk menjadi org seberang sana<br /><br />Hasra<br />kau harapan<br />slpsaku kau penyudahnya<br />x pernah mengira kerja<br />tahniah shj aku mampu kata<br /><br />Azizul<br />kau ibarat jelmaan abg<br />abg dpt lihat diri ini pdmu<br />teruskan tekad menjadi pemimpin berjaya<br /><br />Noratiqah<br />sebab kau xda<br />abg ucapkan semoga jd Doktor berjasa<br /><br />Derrick<br />kita seangkatan<br />maafkan aku selalu mengata kau lampai orgnya<br />yg penting kita jayakan RMK-10 bersama<br />kau nak jd pakar ekonomi kan, selamat berjasa<br /><br />Adam<br />adam blh sebenarnya<br />mungkin blm tiba masa<br />ku yakin kau mampu melakukannya<br /><br />Min<br />kau lucu juga orgnya<br />tp sgt setia<br />sgt baik dijadikan teman selamanya<br />tp syg dah berpunya <br /><br />Chris<br />kau sungguh komited bekerja<br />bak kata Faloh<br />kau meletakkan 3P ke-standardnya<br />tahniah Chris Min bersama<br />moga terus berkhdmt walaupun dan bersara<br /><br />Ismayani<br />kecil orgnya<br />tp besar jiwanya<br />ajar sejarah baik2 ya<br /><br />Beng Hin<br />kekalkan kualiti akademikmu<br />kau cerah utk jadi pemimpin contoh<br />kami doakan kau terus berjaya<br /><br />Aisyah<br />jgn cepat putus asa<br />abg yakin Aisyah mampu jdkan<br />mahasiswi punya daya<br />utk mencapai kerjaya<br /><br />Azhar<br />kau rajin bekerja<br />kau sanggup ambil tgjwb wlupun esok pgrmnya<br />aku tabik ngan kau Azhar<br /><br />Stephenie<br />sgt ceria orgnya<br />aktifnya jgn dipersenda<br />sgt mantain bekerja<br /><br />Masturah<br />waktu 1st time jumpa<br />abg tkut gak tgok<br />tp ayu juga orgnya<br />slmt maju jaya<br /><br />SUA<br />kau sumber inspirasi dan motivasiku<br />tetamu yg aku sgt tunggu2<br />bukan setakat SU juga penyeri hdupku<br />Thank U<br /><br />Faloh<br />kita ditakdirkan bersatu<br />b'day kita pun sama<br />tanda kita akan kekal mesraanakmudasabahunggul.blogspot.comhttp://www.blogger.com/profile/02957111342837318942noreply@blogger.com3tag:blogger.com,1999:blog-9026678018822726382.post-86656712313325768042009-11-11T00:37:00.001+08:002009-11-11T00:39:59.542+08:00Penghantaran Percuma Pelajar ke Airport sempena balik kampung cuti semester menggunakan bas UMSKpd seluruh pelajar UMS yang ingin balik ke kampung melalui airport terminal 1 dan 2, Pihak MPP melalui Exco Perumahan dan Perkhidmatan Pelajar akan mengadakan penghantaran percuma ke terminal 1 dan 2. Anda dikehendaki mendaftar nama di pejabat MPP mulai esok. Segala informasi blh didapati di ofce MPP. Tarikh pada 21 - 28 November 2009anakmudasabahunggul.blogspot.comhttp://www.blogger.com/profile/02957111342837318942noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-9026678018822726382.post-66476410645447089862009-11-09T16:30:00.001+08:002009-11-09T16:31:54.591+08:00Terkini isu kolej ESaya dan beberapa rakan pimpinan berkunjung ke rumah TNC di Menggatal. Hasilnya, TNC bersetuju untuk pimpinan menyediakan cdgn untuk membantu pljr iaitu kita akan minta pihak pentadbiran membayar kos untuk 2 blok di kolej E (1 lelaki dan 1 perempuan). Maknanya pelajar yang tidak balik akan ditempatkan di blok tersebut dan tidak perlu membayar dan pelajar yang balik kampung akan meletakkan brg di blok yang dinyatakan. Kelulusan mutlak akan diberitahu secepat mungkin. Tentang isu chase perdana menyewakan kpd awam kita telah nyatakan kepada TNC dan akan serahkan surat bantahan. TNC sendiri akan menyatakan ketidaksetujuan kpd chase perdana. Informasi terkini akan dimaklumkan dari semasa ke semasaanakmudasabahunggul.blogspot.comhttp://www.blogger.com/profile/02957111342837318942noreply@blogger.com2