Tuesday, January 11, 2011

Pembangunan dan Kesejahteraan Papar , Tindakan Segera Perlu!

Daerah Papar yang terletak berdekatan dengan Bandaraya Kota Kinabalu dilihat jauh ketinggalan dari sudut pembangunan fizikal mahupun bukan fizikal. Jika diikutkan logiknya, pembangunan di dearah ini perlu selari dengan kepesatan Bandaraya KK, namun apa yang dapat dilihat, pembangunan dan kepesatan jauh ketinggalan. Jika dibandingkan dengan daerah berhampiran seperti Putatan, Papar sangat dahagakan pembangunan segera. Tidak dapat dinafikan kepesatan Putatan sangat cepat. Dengan berdirinya bangunan pencakar langit begitu mengagumkan. Dilihat dari sudut lain seperti pendidikan, ekonomi, kesihatan dan sebagainya juga sangat perlu dicontohi.

Apa yang dilihat di Papar, banyak pembangunan lambat siap, terbantut dan terbengkalai. Pertamanya pembangunan pendidikan di daerah Papar. Beberapa rancangan pembinaan Sekolah-Sekolah di Papar sedikit mengecewakan. Sekolah Menengah Kebangsaan Beringis yang diwar-warkan hanya tinggal nama hanya disebabkan isu terpencil. Sekolah Menengah Kebangsaan Pengalat yang dilihat sudah didirikan beberapa ‘tiang’ juga lambat pembangunannya. Setahu saya, sejak sekian lama seperti belum ada tambahan ‘tiang’ di tapak pembinaan Sekolah tersebut sedangkan penduduk sekitar sangat memerlukan Sekolah Menengah tersebut. Ini kerana, hanya terdapat 3 buah sekolah yang terdapat di sekitar utara daerah Papar iaitu SMK Kinarut, SMKA Tun Mustapa dan MRSM KK. SMKA Tun Mustapa merupakan sekolah berasrama penuh yang sudah pasti menjadi rebutan pelajar seluruh Sabah dan mengecilkan peluang pelajar tidak cemerlang ,melanjutkan pelajaran di sekolah tersebut. Apatah lagi MRSM yang hanya mengambil pelajar yang cemerlang sahaja. Apa jadi dengan pelajar kurang Berjaya, mereka terpaksa berkumpul di SMK Kinarut yang begitu padat pelajarnya dan sedikit ke Sekolah berdekatan daerah Papar. Mungkin di sekitar daerah Papar tidak begitu merasainya kerana terdapat banyak sekolah menengah di sana seperti SMK Majakir, SMK Takis, SMK Benoni, SMK St Mery, SMK St Joseph dan sebagainya namun bilangan sekolah menengah ini belum cukup menampung bilangan pelajar yang semakin ramai di daerah Papar. Kesannya amat besar kepada perkembangan pendidikan itu sendiri. Bayangkan sebuah sekolah yang padat dengan pelajar, sudah pasti pihak sekolah terpaksa menempatkan bilangan pelajar yang ramai di sebuah kelas. Ini akan menjejaskan system pengajaran dan pembelajaran di kelas. Guru tidak mempu memberikan perhatian terbaik disebabkan bilangan pelajar yang ramai, apatah lagi pelajar yang terpaksa bertarung dengan suasana bising yang mungkin berlaku di kelas tersebut. Berdasarkan kajian, sememangnya perkara ini menyebabkan prestasi pelajar di Sabah belum menampakkan kejayaan. Pihak berkenaan perlu melihat perkara ini dengan serius untuk memertabatkan pendidikan di Papar khasnya dan di Sabah amnya.

Begitu juga dengan soal kesihatan. Kita sedia maklum terdapat sebuah hospital di daerah Papar. Namun apa yang mungkin boleh dipertikaikan, tahap kecekapannya kurang berkualiti. Sebagai contoh, pada bulan Ramadhan lalu, ayah saya ditahan di Hospital Papar. Apa yang mengecewakan, sistemnya yang kurang berkualiti, dengan bilangan Doktor yang sedikit yang hanya mengharapkan kepada Jururawat telah menyebabkan penyakit ayah saya semakin tidak baik. Ayah saya yang kurang selesa di sana terpaksa kami pindahkan ke sebuah hospital swasta. Apa yang berlaku, ayah saya dijangkiti Hipetisis dan berlebihan ubat Paracetamol yang dipercayai kesannya diperolehi di Hospital Papar. Selepas itu, oleh kerana perbelanjaan yang tinggi, ayah saya terpaksa kami pindahkan ke Hospital Queen Elizeberth. Di sana barulah ayah saya sihat dan pihak Hospital mendakwa, pihak Hospital Papar mungkin menyebabkan penyakit ayah saya bertambah teruk. Alhamdulillah ayah saya sihat selepas mendapat rawatan. Apa yang perlu kita lihat, kekurangan Doktor di daerah Papar di wad sangat perlu diubah dan mengikut sepertimana system yang digunapakai di Hospital Queen Elizeberth kerana kesihatan adalah penting kepada kita semua. Begitu juga dengan kewujudan beberapa klinik kesihatan seperti di Kinarut, sistemnya jauh lebih buruk. Saya sering mendapatkan rawatan di sana dan mendapati ramai orang pulang hampa tanpa menunggu giliran juga kerana factor kekurangan tenaga pegawai perubatan. Pihak berwajib sekali lagi dituntut untuk mengubah keadaan ini. Kebetulan Timbalan Menteri Kesihatan Malaysia merupakan ahli Parlimen Papar, beliau harus memberi keutamaan kepada perkara ini. Satu lagi perkara yang perlu ada di Papar dalam soal kesihatan, pihak berwajib perlu menyediakan Klinik 1Malaysia seperti mana yang wujud di tempat-tempat lain.

Soal lainnya seperti peluang pekerjaan, soal keusahawanan dan lain-lain juga perlu difikirkan bersama. Mungkin disebabkan kurangnya pembangunan, juga kurangnya peluang pekerjaan di daerah ini. Apatah lagi soal pembangunan belia, kita sangat dahagakannya. Ayuh para belia Papar, kita mesti jadi peneraju kepada kejayaan daerah kita yang tercinta ini. Persatuan Anak Muda Papar (PAMP) yang sedang rancak dirancang dan diatur akan menjadi platform kepada kita untuk bersama-sama berganding bahu.
Hidup Papar! Hidup PAMP!

1 comment:

Anonymous said...

salam saudara.

tahniah dan syabas kepada anda kerana berjaya menyatakan rasa sebegitu utk masa depan sabah. berbalik kepada pembangunan pelajar di sabah, bolehkah saudara berkongsi pengalaman mahupun pandangan saudara mengenai aktiviti-aktiviti yang biasa diamalkan di sekolah2 agama di sabah utk membangunkan pelajar sekaligus melahirkan insan kamil.der