Wednesday, December 9, 2009

Isu masalah air di Labuan

Kita sememangnya sedia maklum mengenai masalah air yang melanda Wilayah Persekutuan Labuan pada masa kini. Kita juga faham bahawa masalah air yang dihadapi bukan hanya melibatkan UMSKAL tetapi merangkumi seluruh Pulau Labuan.

Pihak UMS sebelum ini telah menyatakan usaha UMS untuk mengatasi masalah ini. Mereka menggariskan beberapa alternatif dan strategi bagi menyelesaikannya. Di pihak kerajaan juga ada menyatakan usaha kini dan akan datang.

Apapun usaha yang diambil oleh pihak UMS mahupun pihak kerajaan, saya sangat berharap agar pihak-pihak berkaitan, dapat menyelesaikan masalah ini dengan kadar yang segera.

Saya juga ingin mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan terhadap segala usaha yang telah diambil oleh pihak pengurusan UMS selama ini. Kami di pihak MPP akan sentiasa berkerjasama dengan pihak UMS dalam apa jua usaha yang dilaksanakan untuk keselesaan para pelajar di universiti ini.

Berhubung dengan isu penghantaran memorandum salah seorang MPP KAL kepada YAB Perdana Menteri, saya ingin menjelaskan bahawa tindakan tersebut adalah tindakan secara individu dan tidak mempunyai hubung kait dengan pihak MPP UMS. Saya sendiri berasa terkejut dengan tindakan beliau atas tindakan yang diambilnya.

Sememangnya di pihak MPP, kita melihat isu ini sebagai satu perkara yang mesti ditangani dengan kadar segera. Kita juga sentiasa mendapatkan maklumat daripada pihak UMS mengenai perkembangan semasa berkenaan isu ini terutamanya usaha pihak UMS dalam menanganinya.

Apa pun sebagai ketua persatuan, saya mengucapkan syabas dan tahniah kepada beliau yang bertindak berani demi kebajikan semua mahasiswa KAL dan masyarakat setempat. Cuma caranya tidak tepat tanpa merujuk dan melalui UMS. Beliau tidak memaklumkan tindakannya ini kepada MPP UMS, sedangkan beliau meminta bantuan daripada persatuan luar dalam menangani isu ini. Kepada semua mahasiswa, jadikan ini sebagai pengajaran untuk kita menjadi seorang pelajar yang lebih baik pada masa akan datang. Maria kita sama2 doakan agar masalah air di Labuan dapat diatasi dengan kadar segera. Kepada pihak UMS, percepatkan projek seperti yang telah dinyatakan dan kepada pihak kerajaan, bantulah rakyat LABUAN dan seluruh warga yang ada di dalamnya.

4 comments:

pelajar KAL said...

pihak mpp ums tidak ada hubung kait... ? saya membaca memorandum tu bertulis MPP UMSKAL, dan maklum balas daripada Naib Press UMSKAL sendiri yang mangatakan bahawa memang atas nama MPPUMSKAL. samada tuan press terlibat atau tidak, mungkin masalah dari sudut protokolnya, cuma,isu ini isu KAL, dan memang sewajarnya mereka (MPPKAL) bertindak. seharusnya pihak MPP UMS keseluruhannya memberi sokongan, bukan dengan kenyataan berlepas tangan macam ni... mana jiwa kepimpinan mahasiswa? kami di KAL yang merasai susah payahnya... anda d KK tak nampakkan muka pun ke sini sepanjang sem lalu..

qatrunnada88 said...

qatrunnada: assalamualaikum... salam ziarah... sy tak tau knape semua org sruh buka blog abg azrul... ade komen tntg sy diorg kate... shingga hari ni, bru sy tau stiap bait kata yg d komen utk sy...

qatrunnada: mgkn giliran sy pula utk bg komen tntg isu penghantaran memorandum... hmm... bg sy ckup lah usaha sy utk mmbantu msyrkt kampus dn masyarakat labuan... ckuplah sy rasa berdosa krn mlambatkn usaha sy...
1 Jan 10, 21:41

qatrunnada: ckuplah sy rasa berdosa mlambatkan tugas sy utk mmbantu mereka krn terlalu byk berfikir utk menjaga hati MPP dan HEP dn mlambatkn smuanya...
1 Jan 10, 21:43

qatrunnada: stiap org ahli dlm MPP sy fikirkn sblum lakukn ssuatu... ni kira ok sy hntr memorandum ke putrajaya... dn bukannya sy ikut skong demo yg student kmpus KAL ingin jlnkn ogos lalu..
1 Jan 10, 21:45

qatrunnada: yg trdiri dkalangan pelbagai bgsa dn kaum, gara2 1 semester terpaksa hdup ksempitan ktiadaan air...
1 Jan 10, 21:47

qatrunnada: apa yg MPP buat? bukn itu yg sy ingin tnya... tp, apa respon yg pres MPP bg? hmm.. ia ckup2 mengecewakn... dari permulaan hgga akhir, abg azrul asyik sebut tntg imej...imej...imej...imej...!
1 Jan 10, 21:48

qatrunnada: dptkah imej itu dbanding dgn kesusahan mhsswa KAL??? abg azrul kata sy sprti mmbuka kburukn ums... tp pd kmi, smua kburukn terserlah sjak msalah ktiadaan air bermula... smua mslh tu dketahui...
1 Jan 10, 21:54

qatrunnada: tiada lg rahsia... hmm...
1 Jan 10, 21:58

qatrunnada: terpulangla... sy bukanlah selayaknya nak menghukum... timbang tara d SANA lebih sy takuti... pd sy lebih baik berdiam diri drpd mempamerkan yg abg azrul menentang...
1 Jan 10, 22:07

qatrunnada: buatlah pertimbangan dgn melihat penderitaan 1 semester kami tiada air... jgn terlalu fikirkn imej shja seolah2 anda tdk pernah berada d tempat kami...
1 Jan 10, 22:10

qatrunnada: pd sy, kesilapan perlu dilakukn utk membuka mata smua pihak... dn biarlah sy tanggung kesusahan krnanya... terpulang kpd sesiapa yg ingin menyokong...
1 Jan 10, 22:12

tidak salah bukan MPP UMSKAL dptkan sokongan luar memandangkan presiden MPP UMS sendiri tdk menyokong? kita sama2 lihat hasilnya...

Anonymous said...

Ini la politik namanya. Masa nak mengundi,"saya akan bantu anda menyelesaikan masalah anda",dah dapat...hampeh...tu yg dok jaga imej...kedudukan dia yg penting...Apabila kita menolong org yg susah, insyaallah,Allah akan tolong kita kembali..

Sabah said...

Sa rsa tindakan MPP UMS-KAL x slah pn, ini lah contoh2 yang baik dan patut dipuji oleh semua warga UMS. Sbgai seorang wakil pelajar, beliau kena b'tindak dengan cepat utk menanggani masalah2 yng dihadapi oleh pelajar. Lagi pun masalah air kena ditangani dgn segera, sebab ia akn myababkn pelajar2 UMS-KAL x dpt memberi tumpuan dlm pelajaran. Selain itu, jika isu ni x ditangani dgn segera, nama baik universiti kita akan terjejas.

Syabas & taniah kepada MPP UMS-KAL atas mementingkan kebajikan Mahasiwa di sana.