Saturday, February 6, 2010

Anak Sabah; ke mana halatujunya?

Sebagai salah seorang anak Sabah, saya sangat bertuah kerana kita hidup dalam keamanan yang tulen dan harmoni. Namun, anak Sabah sendiri perlu kehadapan dari semua aspek terutamanya skop modal insan. Ke mana anak mudanya? Inilah persoalan yang perlu diteliti oleh kita semua.

Baru-baru ini saya mengikuti satu program di Kuala Lumpur, saya berjumpa dengan seorang sahabat mantan MPP UiTM Shah Alam. Dia kebetulan mengambil jurusan pendidikan, sama seperti saya. Apa yang memeranjatkan saya, dia mengatakan tempat dia menjalani Latihan Mengajar di salah sebuah sekolah di Klang, ramai pelajarnya adalah orang Sabah. Mulanya saya sangat bangga tetapi apabila dia mengatakan para pelajar ini seperti terbiar, keluarga entah ke mana, akademik sedikit kurang menonjol, saya mula berfikir. Apa yang jadi kepada mereka? Ke mana keluarga mereka? Ke mana mereka selepas ini?

Apa pun yang terjadi, kita tidak perlu menyalahi mana-mana pihak. Kita perbetulkan semua yang salah. Itu baru satu kes yang berlaku di luar Sabah. Belum lagi kita lihat perkara yang berlaku di Sabah. Akan kita bincangkan nanti. Kita terutamanya anak Sabah mesti membela nasib anak negeri kita walau dimana mereka berada.

Melihat kepada keadaan ini, saya mengajak semua sahabat2 terutamanya mahasiswa UMS dan mahasiswa Sabah untuk bersama2 terjun menyelami masalah ini. Saya akan berusaha merealisasikan kewujudan Gabungan Mahasiswa Malaysia Sabah (GMMS) sebagai platform kepada kita mencapai impian dan hasrat murni kita dalam membantu masyarakat. Nantikan kemunculannya.

2 comments:

Anonymous said...

alhamdulillah,
mudahan semangat ini dapat menyerap ke dalam jiwa mahasiswa sabah...
keep it up..juz be urself..

Mohd Nor said...

yeah!!!!!!!! sapa lagi kalu bukan kita yang gerak dulu...