Monday, November 10, 2008

Mahasiswa perlu berfikiran rasional

Mahasiswa kini perlu berfikiran lebih rasional dalam menilai segala isu berkaitan kampus mahupun luar kampus. Mahasiswa juga harus melihat sesuatu perkara dari pelbagai sudut agar dapat mempertimbangkan keputusan sewajarnya. Jangan cepat menilai sesuatu berdasarkan emosi dan kemarahan, nilailah berdasarkan cerdik akal dan kewajaran. Jadilah penyumbang kepada perjuangan mahasiswa

3 comments:

Abu Bakar As-Siddiq said...

Salam Wacana Siswa..
Ni trademark baru ePnI,huhhuh..

Untuk kenyataan tadi tu,memang bila da jadi mahasiswa kita patut lebi matang dalam segala tindakan namun hakikat sekarang ni tak semua yang matang kan,haha..

Lpas ni,kita kerja sama2 buka minda mahsiswa lain ek..

Ops,salam ziarah..

ai_zan07 said...

Salam siswa...Abg Presiden
Dalam kenyataan td tu mmg betul kadang mahasiswa tidak pernah ambik perhatian akn fkrn dan tindakan mereka semua terlalu ikut akan perasaan masing2 kadang terlalu emosional dalam menilai sesuatu perkara,menunjukkan mahasiswa seperti ini masih di berada pemikiran kelas bawah langsung tidak menunjukkan contoh modal insan.
Sekiranya mahasiwa mempunyai kematangan fikiran dan tingkah laku yang berakhlak baik akan menjadikan seorang mahasiswa yang matang.Kematangan inilah akan menjadikan diri kita sebagai penyumbang kepada perjuangan mahasiswa yang sejati.
Peringkat kan setiap mahasiswa bahawa,suatu ketika dahulu seorg Presiden Indonesia mengatakan hanya beberapa mahasiwa sahaja mampu menggegar kan dunia dan mampu menguasai sesebuah negara..
Sejarah juga menunjukkan perjuangan mahasiswa Medan Tiananmen di Beijing, China, boleh menjadi saksi bagaimana keberanian mahasiwa-mahasiswa menyongsong desingan peluru demi cita-cita demokrasi yang diidamkan. Bahkan foto yang merakamkan keberanian seorang mahasiswa pro-demokrasi menyongsong iringan kereta kebal menjadi foto jurnalistik terbaik sedunia ketika itu
Berjuanglah atas nama mahasiswa.. Ikhlaskan hati insyallah semoga PERJUANGAN KITA di berkati ALLAH S.W.T ..


drpd zan..

perpaduan said...

ya la tu....cuba hapauskan gejala rasuah n racism dulu....kalo tak , macam BN dibawah kepimpinan Bodowhi dan Najis...