Thursday, July 16, 2009

Mahasiswa : Trend atau tuntutan ilmu

Ini merupakan tajuk Suara Siswa yang mana saya merupakan salah seorang ahli panelnya.
(ikuti kupasan ringkas saya untuk tajuk ini)

Ada 2 kumpulan mahasiswa
a) mahasiswa yang mementingkan ilmu
- sudah pasti matlamat mutlak mahasiswa untuk mencapai kecemerlangan akademik
- namun, siswa/i jagan melihat kehidupan di kampus dalam ruang lingkup yang sempit
- ilmu bukannya semata2 ilmu yang berkaitan subjek shj, bahkan ianya sgt luas
- ilmu kemanusiaan, ilmu kemasyarakatan, ilmu komunikasi, ilmu insaniah
- kemahiran2 ini yang akan membentuk kualiti diri mahasiswa yang unggul
b) mahasiswa yang mengejar trend semata
- golongan mahasiswa yang terpengaruh dan dipengaruhi oleh pembawaan luar
- perlu bijak menapis dan menyaring segala bentuk perubahan daripada luar
- perlu seiring untuk seimbangkan kualiti diri

Mahasiswa kini perlu keluar daripada ZON SELESA. Hentikan rutin hidup biasa. Mulakan kehidupan luar biasa. Keluar daripada konsep 5K (katil, kafeteria, kuliah, komputer dan Kota). Tambahkan K-K yang lain seperti turut serta dalam aktiviti K - Kemasyarakatan, K - Keintelektualan

Ilmu ternyata memberi sumbangan besar kepada ketamadunan manusia.
- Ilmu berjaya membentuk tamadun2 awal dunia (mesapotamia dan lain2)
- Ilmu juga berjaya membawa eropah keluar daripada zaman gelap kepada zaman kebangkitan
- Ilmu jugalah yang berjaya menjadikan masyarakat arab menjadi bangsa hebat setelah lama berada di kepompok masyarakat jahiliah
- sejarah Islam sendiri membuktikan ilmu menjadi dasar penting kepada manusia.
- Wahyu pertama Allah juga berkaitan dengan ilmu (Iqra) dan Islam mengangkat orang2 berilmu beberapa darjat

Trend pula perlu diselaraskan:
- jangan menolak terus trend yang datang, khuatir kita akan jd masyarakat ketinggalan zaman
- perlu bijak memilih trend yang memberi kebaikan kepada mahasiswa
- jangan jd seperti 'katak di dalam kaca', yang nampak perubahan di luar namun tidak mahu beradaptasi dengan perubahan tersebut

Akhirnya:
- Ilmu perlu terus dicari dan dikuasai oleh mahasiswa
- bukan setakat ilmu akademik (subjek2)sahaja, namun ilmu dan kemahiran2 lain juga sangat2 penting
- seperti cerita "Profesor dengan Nelayan"
(seorg Prof ingin mengkaji air sungai - berjumpa dengan seorang nelayan - bersama2 menaiki sampan usang dan bocor ke tengah2 sungai yang besar dan deras arusnya - sepanjang mereka berada di sungai tersebut, Prof menanyakan 3 soalan kepada nelayan - 1.kau pernah belajar biologi (nelayan kata tidak pernah) (Prof kata kau rugi 30%)
- 2.kau pernah belajar kimia (nelayan kata tidak pernah) (Prof kata kau rugi 20%)
- 3.kau pernah belajar fizik (nelayan kata tidak Prof) (Prof kata kau rugi 10%)
- tiba2 hujan lebat dan arus bertambah deras, sampan yang mereka naiki karam

- nelayan tersenyum melihat Prof sambil berkata 'tadi Prof tanya saya 3 soalan, saya nak tanya Prof 1 soalan shj, Prof pandai berenang?'

- Prof jawab, 'tidak pandai'

- nelayan berkata pula, 'kau rugi 100%

- nelayan terus berenag ke tebing sementara Prof terpacak dan tewas oleh keadaan tersebut.

- mesej cerita ini cukup jelas yang mana memperlihatkan betapa pentingnya menguasai kemahiran2 lain selain kemahiran atau ilmu akademik kerana mungkin sahaja ilmu berbentuk akademik tersebut tidak menjadi keutamaan dalam satu2 keadaan dan situasi

4 comments:

Unknown said...

Betapa pincangnya sistem pendidikan kita - Gamis

http://harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=021660&Itemid=60

:)

Hilal Azmi said...

Jangan tersilap mencari ilmu dah.. Ilmu nak mencuri pon ada gak.. Kesimpulannya, gunakan akal yang waras untuk mendapatkan ilmu terbaik untuk pembangunan diri...

Anonymous said...

A person has got talent n his/her weakness... Do not judge someone / somebody by appearance especially coz may the person from the first look is bad , but actually he or she is the good one among many people. it's go for other way around... i already heard many critic about mpp n how they do their job…. Think again and look around n see the truth that lies under happy face of student in UMS…. (^.0)

Anonymous said...

From Mr.SilentMouthUMS