Tuesday, January 13, 2009

2 bulan 17 hari yang penuh cabaran

Rakan-rakan mahasiswa yang dihormati,

Hari ini genaplah 2 bulan 17 hari MPP sesi 2008/2009 menerajui Persatuan Mahasiswa UMS. Masa 2 bulan 17 hari ini sememangnya satu tempoh yang agak mencabar. Hanya tinggal 9 bulan lagi untuk MPP sesi 2008/2009 untuk menonjolkan pengaruh baru dikalangan mahasiswa UMS itu sendiri. Kita mempunyai matlamat murni untuk mengembalikan kepercayaan mahasiswa kepada MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR demi memartabatkan pengaruh baru mahasiswa UMS.

Sedar tidak sedar, banyak perkara yang berlaku sepanjang tempoh kami menerajui MPP. Apabila buka sahaja semester 2 sesi 2008/2009, banyak masalah yang berlaku. Pendaftaran online yang sangat teruk masalahnya yang mengakibatkan PTPTN mahasiswa UMS bermasalah. Terdapat lebih 1600 pelajar yang mempunyai masalah PTPTN. Ini adalah disebabkan masalah sistem yang tidak dapat mengawal kapasiti 15000 pelajar UMS. Melihat masalah pendaftaran online yang menyebabkan masalah yang lain akan timbul, pihak MPP telah berjumpa TNC Akademik untuk menyuarakan masalah ini disamping memberikan cadangan untuk menyelesaikannya. Kita sedar, masalah ini dialami oleh seluruh Universiti namun ianya cuba kita minimumkan di UMS. Hasil pertemuan, kita mencapai beberapa perkara:

- mempercepatkan pengesahan status pelajar kepada PTPTN
- menambahbaik sistem pendaftaran pada masa akan datang dengan memantapkan pengisian sistem
- memastikan masalah status TL tidak berulang pada semester akan datang

Kami juga telah menghubungi pihak PTPTN melalui pegawainya Cik Umi Kalsom(0133562606) dan beberapa perkara telah disepakati:

- Pihak UMS masih tidak menghantar 186 pengesahan pelajar berstatus TL berbanding sebelum ini sebanyak lebih 1600 orang
- wang PTPTN akan disalurkan kepada akaun pelajar bermula 22 Januari 2009 sehingga hujung bulan Januari ini

Kami meminta jasa baik rakan2 mahasiswa untuk terus berhubungan dengan MPP untuk kami mendapatkan maklumat berkenaan masalah PTPTN dan lain2 lagi

Suka saya war-warkan di sini, kejayaan dan hasil yang dilakukan oleh MPP 2008/2009. Sekadar info untuk rakan-rakan tanpa niat yang lain:

- Pintu pagar kecil IP dibuka sehingga jam 9 malam
- Penghantaran dan pengambilan pelajar daripada Airport dan Bastop Inanam

MPP akan terus dan terus berusaha untuk mencapai target dan merealisasikan impian dan hasil yang ingin dicapai sepanjang sesi 2008/2009. Kepada para mahasiswa, sokongan padu daripada anda amat kami harapkan. Tampillah sebagai mahasiswa yang beralternatif dalam menyumbang kepada pembangunan Universiti.

No comments: