Wednesday, February 18, 2009

Perkhidmatan bas UMS atau Swasta?

Perkara ini menjadi isu yang mesti diselesaikan secepat mungkin. Untuk pengetahuan rakan2 mahasiswa, masalah bas yang berlaku kebelakangan ini adalah disebabkan oleh perkara ini. Pemandu2 bas telah mengadakan mesyuarat dan menetapkan pendirian mereka.

Cadangan perkhidmatan bas untuk diswastakan adalah daripada pihak pentadbiran. Terdapat banyak baik dan buruk kepada pelaksanaan perkara ini. Yang baiknya mungkin perkhitmatan dari sudut masa akan lebih efisyen. Namun yang kurang baiknya pemandu2 bas UMS akan menerima kesan kurang baik seperti ada diantara mereka akan diberhentikan dan lain2 lagi. Dalam masa pendek kita melihat penswastaan ini memberi sedikit kelebihan kepada kita namun dalam masa pjg ianya akan memberikan kesan sampingan yang negatif kpd kita.

Minta pendapat rakan2 mahasiswa sekalian

15 comments:

Anonymous said...

maksud? apa pendirian pemandu2 bas nie? pernyataan yang tidak dijawab oleh anda?

celik_sEnse said...

isu bas ums atau swasta xwjud sy rs..apa yg mjdi isu ialah pkhidmtan yang bas2 ni sediakn.
3taun sy d ums isu ini xprnh surut..lg2 sbgai wrga ip..isu bas lmbt, bas xde, bas bla7..tp kadang2tdetik d ati bhw mhsiswa ums ini mmg mhsiswa yg tekal, tabah,still bleh survive n bsabar ngan karenah bas ini..slah siapa?
maafkn sy klo sy clap;sy xtau ap yg blaku d phak atsan hingga sy dngr khbar ad pmandu bas ums yg mogok!btol ke?(inikah pndirian pnmdu2 yg pres mksudkn??)ntijahnya bas xjalan, plajar lmbt k kls, lctrer mrah, pljr pn stat mrah..sumer org mrh..n last2 saling tuding jari..mncri slh org lain..
p/s:kami bangga untuk menggunakan bas UMS TAPI kami juga gembira untuk menerima perkhidmatan bas swasta yang ternyata lebih sempurna..

Anonymous said...

bagi mengurangkan masalah berebut terutamannya di kkip..jangan benarkan bas yang satu pintu ,kalu boleh bas dua pintu sahaja..pastu semua bas akan parking dekat ip di depan bustop tunggu bas penuh baru jalan..bukan tunggu student penuh dekat bustop baru jalan..buat macam cara perkhidmatan bas di terminal..barulah tidak berebut

Ira Syafirah said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

ada pro n kontra ny pres... klu pkhidmatan bas di swastakan... mmg baik...lpas ni byk la bas..xyah risau psl bas lmbt..tp dr aspek kslamatan tu kurang skit...sbb pemandu yg juga disewa tu kdg2 x bhati2 mmandu...lebih2 lg klu di ip..

Anonymous said...

setuju dgn kwn kite yg kate nak kurgkan rebut bas kat ip...bas yg tunggu student bukn student tuggu as..
pres kan penah dok ip..
mesti terlamapu tau da probs neh..
sampai ade yg kate gurls kat ip sopan bile tunggu bas tapi berubah 100% bile rebut bas..pres paham kan..
so..plez handle probs ni sebaik mgkin..
kalo driver bas tkot pihak atasan nak swstakan..keje la elok2..tu je..
pokok pangkal balik pd sikap driver gak..

PEMERHATI UMS said...

bagi aku, kesalahan tidak harus diletakkan seratus peratus dengan driver bas. mungkin ada yang bersalah. mungkin ada yang tidak. Pelajar perlu tahu juga. Pernah terjadi peristiwa dengan pemandu bas UMS yang menyebabkan kelunturan semangat untuk memandu bas. Mungkin ini tugas mereka. Tetapi bagaimana kalau mereka bertugas tanpa bayaran sepatutnya? Pernahkah didengar apabila gaji lebih masa pemandu bas hanya dibayar 1/3 dari waktu kerja lebih masa yang diambil?Inilah yang berlaku. Tapi ada jugak pemandu yang mengambil kesempatan dalam hal ini.

kalau hendak diswastakan, antara perkara yang perlu difikir ialah keuntungan pihak swasta. mereka pastinya akan membuat jadual yang menguntungkan pihak mereka. Perlu diingat konsep menswastakan dan menggunakan bas swasta seperti skrg berbeza. Apabila diswastakan, hak sepenuhnya akan diberikan kepada syarikat berkenaan. Tentu masalah baru akan timbul. Antaranya, mungkin akan berlaku kenaikan yuran pengangkutan pelajar lantaran daripada penswastaan.

Dari sudut pemandu pula, mungkin berlaku kekurangan juga.

Jadi kita perlu bijak membuat keputusan. Win-win situation perlu kita perolehi. Jangan hanya melihat kepada pemandu dan MPP. Pihak atasan perlu bertanggungjawab. MPP perlu perjuangkan. Pemandu perlu bertugas dngan betul. Pelajar perlu menyokong perkara betul dan mengatur jadual sebaik yang mungkin...

Pemerhati UMS

NIVYANFAZZA said...

"bagi mengurangkan masalah berebut terutamannya di kkip..jangan benarkan bas yang satu pintu ,kalu boleh bas dua pintu sahaja..pastu semua bas akan parking dekat ip di depan bustop tunggu bas penuh baru jalan..bukan tunggu student penuh dekat bustop baru jalan..buat macam cara perkhidmatan bas di terminal..barulah tidak berebut"

Saya bersetuju dengan petikan saudara-saudari anonymous di atas.
Swasta bas bagus sebenarnya dalam jangka pendek, dalam jangka panjang kita tak tau, so tugasan sekarang ialah membuat kajian tentang hal ini. Nanti kita tidak mahu, apa-apa yang dibuat akan menjejaskan kebajikan pelajar.

Anonymous said...

anakkangkung,lu ne pro tau con pres?Bpijaklah di bumi nyata!!

Ira Syafirah said...
This comment has been removed by the author.
anakkangkung said...

Sepa dpat kira berapa kali pres sebut 'secara total' masa phimpunan PMUMS ari tu?? Hahaha

Anonymous said...

ai malasla aku fikir..kesian pelajar tggu bas lmbat terutamnya d ip,padahal da byr yuran

Anonymous said...

kesian pelajar d ip tgu bas lmbat,padahal yuran da byr..gulingkn saja pengurusan ums

Anonymous said...

nak tau ja, apa relevannya bas bagi kolej dalam kampus lebih banyak dan sentiasa berulang-alik berbanding dengan kolej kediaman luar kampus atau tepatnya kkip dan kf?? sama2 da bayar yuran n nak rasa jga layanan yg sama rata. jujurnya, kmi warga kkip merasa dianaktirikan. sepatutnya, sebagai kolej yg jauh dari kampus, diberi kelebihan dari segi perkhidmatan bas. secara wajarnya kita boleh menilai melalui faktor jarak. lebihkan bas di ip sebab walaupun bas akan lambat sampai bagi kolej2 yg dalam kampis spt AB, CD dan E, tapi at least mereka dekat dan ada kemungkinan utk berkata "sempat masuk kelas" walaupun lewat. di ip, rasa menyedihkan, dah la tunggu bas dengan lama, pastu kena berebut lagi, kami x simpan tenaga hanya utk hal begini. fizikal penat, mental pun penat.. dan tolong jangan letak bas luar dlm pengangkutan kkip. bas luar sgt lambat n drivernya pun nta apa2 jak. di tengah jalan membunyikan hon bila melihat anak dara, membuatkan kami sebagai pelajar ums merasa sgt malu.....

Anonymous said...

btul2 kena buat kajian yg mantap bru bleh laksanakan hal ni..
mcm hal semalam(12 mac 09) yg berlaku..students ip tnggu bas kat bus stop dkp..x thu la dh brapa jam..
tapi yg pastinya, jam 9.30mlm mmg satu bus stop dkp sda di conquer oleh students ip..
bas luar dtng 1buah bas..tpi x berhenti, trus je lalu dgn lajunya sambil bdk2 ip berlari2 tuk dptkn bas..last2, just tgk jer bas 2...
lps 2 plak, ada 2buah bas ip dtg..tpi mmg x cukup untk muatkn semua students ip kat bus stop time 2.. jd yg tinggl kt situ kna tunggu lagi utk 1 jam lebih bru la bleh balik..
2pn dh byk bas dr kg e, ab-cd dtg lalu..lps 2 tnya nk balik mana.. lps tnya bknnya nk tolong hntr balik ip..kna tnggu lagi...
last2, dlm kul 10.30, 2 pn nasib baik la ada driver bas luar tnya nk balik mana, pas2 bru lah bleh balik ip.. 2pn penuh satu bas jgk..lps sampai kat ip, bas2 yg tlh terlps td dh parking siap dh, driver bas pn dh balik...
apa nk dihighlightkn cni, xkn la driver bas 2 x nk nmpk yg masih ada students ip yg blum balik lg, tpi diaorng sda balik dlu..x kn la nk suh kitaorng jln kat luar tnggu bas henti-henti atau citybus nk balik ip?? semua ni kna fikir2kn la...