Monday, March 30, 2009

Ulasan isu “Perkhidmatan bas, kakitangan UMS kurang memuaskan”

Saya secara peribadi menganggap tindakan mendedahkan masalah dan isu yang berlaku di UMS kepada pihak luar terutamanya pihak media sebagai langkah yang kurang bijak dan kurang matang. Saya merasakan sebagaiseorang warga UMS kita harus memiliki semangat kekeluargaan yang tinggi. Kita belajar di UMS, kita perlu sayang kepada UMS. Kita perlu cinta UMS. Jangan ’buka bekum di dada’. Kita fikirkan sejenak, sanggupkah seorang ayah mendedahkan kekurangan anaknya kepada orang lain? Tidak sanggup kan. Ah! Macam tu juga lah kita. Kita jangan sekali-kali mendedahkan apa-apa kekurangan yang berlaku di UMS ni kepada pihak luar terutamanya pihak media.

Saya akui ini merupakan salah satu langkah yang boleh diambil tetapi tidak dengan mendedahkan kekurangan tapi dedahkanlah kelebihan UMS. Sepanjang pengetahuan saya, tidak pernah pelajar memuji UMS dengan menghantar artikel di akhhbar-akhbar. Ini perlu diperbetulkan. Nampak sangat kita ini terlalu mencari kekurangan daripada kelebihan. Mana silapnya. Kita perlu matang dan berubah.

Segala masalah perlulah dibawa berbincang dengan pihak-pihak tertentu. Kita masih ada Naib Canselor, TNC dan pentadbiran yang lain. Gunalah saluran ini dahulu baru kita buat sesuatu. Saya setuju jika sekiranya artikel tersebut menyebut tentang kelebihan dan kebaikan UMS dan bukannya kekurangan. Kalau ini berterusan, akan jatuhlah lagi nama UMS.

Saya juga mengambil kesempatan di sini untuk melahirkan kesedihan saya berkenaan kenyataan ’pelajar kecewa’ tersebut yang mengatakan tentang MPP. Amat tidak adil jika pelajar menilai secara tidak teliti terhadap MPP. Dekatlah dengan MPP kalau nak tahu kesengsaraan MPP. Kalau sebelum ni untuk KKIP boleh sampai 2 jam lebih menunggu bas tetapi sekarang tidak. Masa meunggu bas dapat dipendekkan. Begitu juga dengan AB, CD, E dan KF. Bukan niat MPP untuk dinilai sebegitu positif tetapi cukuplah penghargaan sedikit daripada rakan2 pelajar kepada MPP. Sudah-sudahlah menilai MPP kearah negatif. Sokonglah MPP. InsyaAllah MPP akan bekerja secara konsisten demi menjaga kebajikan pelajar.

Banyak sebenarnya perkara yang lebih besar yang dilakukan MPP berbanding isu bas. MPP telah menyediakan tabung kebaikan pelajar untuk membantu pelajar2 yang susah dan mengalami masalah kewangan yang kritikal. Saya kira saya telah melakukan ’road show’ dan bermacam-macam ’talk’ berkenaan perkara ini. Alhamdulillah, setakat ini ramai juga pelajar yang memohon.

Saya minta jasa baik rakan2 sekalian untuk melihat isu ’artikel’ tersebut sebagai isu Universiti dan bukannya isu individu, sayanglah kepada UMS. Jadilah penyumbang kepada kejayaan UMS dan bukan penyumbang kepada keburukan UMS.

Terima kasih

No comments: